HTML

dob

[A címben szereplő, autoerotikus örömszerzésre utaló bármilyen áthallás csak az Olvasó piszkos fantáziájának a műve lehet.]

Friss topikok

  • Uglee: Hát, a blog mint műfaj eléggé elhalt az utóbbi években, mint a levágott végtag. Ha valami olyan va... (2016.09.05. 16:42)
  • Aandriiis: Mike Portnoy !!! :DDD (2012.03.06. 21:25) Zsidó Sárga Oldalak a Wikipedián
  • Aandriiis: Remek poszt!! :D Teljesen ismerős a helyzet. Azt nem értem, hogy az első koncerten majdnem utoljár... (2012.03.06. 21:22) A dobosok sanyarú sorsa, 6. rész, konklúzió
  • Aandriiis: Szintem soha sem használtam metronómot sőt a mi zenénkbe fölösleges is lenne. Úgy vélem egy számba... (2012.03.06. 21:15) Pontosság
  • Aandriiis: Érdekes meglátás és hasznos tanácsok! :) Teljesen megegyezik a személetem a tiéddel, hogy szurkál... (2012.03.06. 21:06) Duplázás

Dobos segédmunkás?

2008.11.10. 12:02 :: blogout

Divatos kifejezés lett ez a világválság, ami a blogok íróit saját elmondásuk szerint is személy szerint utolérte. Valaki a konyhában, mások a buszon, megint más az iwiw negatív számmal jelölt rendszerüzenetei között ismert rá. Én a legutóbbi dobórán.

Vasárnap délután 13 és 14 óra között történt, enyhén felhős időben, a szobában ment a fűtés, a lábdob velem átellenes bőre a konvektor szomszédságában éppen dehidratálódott. Valahogy nem tudtam sajnálni. A pszichológusok villanófény-emlékezetként utalnak a jelenségre: bizonyos dolgok szinte belénk fényképeződnek. Élénken emlékszünk például arra mit csináltunk éppen akkor, amikor meghallottuk a Columbia űrsikló katasztrófáját, a World Trade Center elleni támadást, éppúgy, ahogy a személyes életünket befolyásoló fontos eseményekről értesülünk: egy hozzátartozó haláláról, egy álom visszacsuklásáról a tudatalattiba. Vasárnap derült ki, hogy nem tudok dobolni.

Ebben persze semmi meglepő, újszerű információ nincs, elvégre ezt eddig is gyanítottam. A helyzet az, hogy bő egy éves gyakorlás során kottából gyakoroltam a negyedeket, a nyolcadokat, a tizenhatodokat, először egy kézzel, majd váltott kézzel a cinen, legutóbb pedig épp a triolákkal ismerkedtem. Jó néhány gyakorlóóra fért el ebben az egy évben. Egy valamiről elfeledkeztem: a zenéről, a többi hangszer és a dob kapcsolatáról.

Tanárom egy eredetileg dobot tartalmazó szám dob nélküli verzióját rakta be a CD-lejátszóba, és megkért arra, hogy doboljak rá valamit. Nem ment. Ekkor már gyaníthatott valamit, hiszen a korábban gyakorolt Oasis szám sajátos interpretálásomban úgy festett, hogy a lábdob helyét nem ritkán a pergődob vette át, és fordítva. Majd jött a naív kérdés: "Honnan tudod, melyik hova kerül?"

"Hát érzem." Mármint ő. Én meg nem. Mint mondta, még senki nem volt a praxisában, aki erre ne érzett volna rá. Csak valakinek ez három hónapig tart, másnak fél évbe tellik. Remélem, nem én leszek a kivétel.

Igaza lehet, nagyon cinkes lehet egy koncertet végigszámolni, úgy, hogy tudjuk, a 16. ütem után lesz majd egy beütés. Ha ez csak így megy, akkor az ember jó esetben dobos segédmunkás lesz, és nem dobos. Ráadásul, a számolás úgyse az erősségem, ahogy ezt a rendszeres olvasók is tanúsíthatják.

 Gyakorlatilag az alábbiakat kellene tudni egy tetszőleges számra ráütni (4/4, minden oszlop egy-egy nyolcadnak felel meg). Ismerős az érzés? Nektek rögtön ment?

CinCin    CinCin     CinCin     CinCin      
  Pergő   Pergő 
Lábdob   Lábdob   
        
CinCinCinCinCinCinCinCin
  Pergő   Pergő 
Lábdob Lábdob Lábdob Lábdob 
        
CinCinCinCinCinCinCinCin
  Pergő   Pergő 
Lábdob   LábdobLábdob  
        
CinCinCinCinCinCinCinCin
  Pergő   Pergő 
Lábdob  LábdobLábdob   

 

22 komment

Címkék: számolás ütem segédmunkás ráérzés

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydobraverem.blog.hu/api/trackback/id/tr3760400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tupu 2008.11.10. 15:44:59

Ha belefer az idodbe, tanulj meg alapszinten egy dallamhangszert, a zongora, gitar tokeletes. Segithet "erezni" a dolgokat, es a dobhoz kepest nem tart sokaig az elsajatitasuk.

parajos tank 2008.11.10. 15:53:47

Nekem rögtön ment, de lehet, hogy mázlista vagyok.

A dobnak az a nagy előnye, hogy csupán kitartó gyakorlással egész jó szinten elsajátítható, semmi más adottság nem kell hozzá.

Azt nem tudom, mennyire érdemes dobbal foglalkozni egy olyan embernek, aki nem érzi a pergő helyét egy kettő-négyes ritmusképletben :D

Egyébként a számolás is nagyon fontos, (főleg az lesz később, a komlexebb témáknál). És aki nem tanul meg egyszerűbb ritmusképletek játszása alatt számolni, az bizony bajban lesz később.

Az érzés jól jön a zeneiség miatt, a számolás a pontosság miatt :D De a színpadon, jó esetben, már nem fogsz számolgatni :)

Szerintem :)

horse 2008.11.10. 16:17:31

Olyat nem próbáltál még, hogy leszeded, hogy egy adott számban mi van, azaz nem kerestél kottát a neten vagy akárhol, hanem meghallgatva a nótát (ahányszor kell) figyeled meg, hogy mit is játszanak benne? Szerintem ebből is sokat lehet tanulni.

parajos tank 2008.11.10. 16:21:18

@horse: bizony az is baromi fontos :)

bla · http://cida.hu 2008.11.10. 16:28:55

Fontos a számolás a kezdőknek ez vitathatatlan, a bonyolultabbakra csak számolás után fogsz ráérezni, bár a 4/4-et mindenkinek alapból éreznie kellene aki zenélni akar. Tudom javasolni, hogy zenére légdobolj így, legegyszerűbb és legjobb tanulási módszer.

Uglee · http://nagydobraverem.blog.hu 2008.11.10. 16:36:32

Itt válik ketté a dobos és a zenész :)
Na jó, viccen kívül, nekem egyből ment, de én is zongoráztam előtte pár évet.
Amúgy szerintem a szolfézstól lesz zenész a legtöbb zenész. Ajánlom szíves figyelmedbe.

Nemzetkozi tamogatas nelkul 2008.11.10. 16:46:51

Szerintem a tanarnak basszus tanitani kellene megtanulni es nem masnak az onbizalmat es kedvet elvenni.

ha o erzesre csinal mindent akkor minek tanit? Ez nonszensz. Tanitani az tanitson aki TUDJA es nem erzi, hogy miert csinal valamit es ezt kepes ELMAGYARAZNI ugy, hogy akarki megertse. Maskulonben legyen barmilyen joszandeku is alkalmatlan tanarnak.

Egyebkent szerintem gyakorolj tovabb, lehetoleg zenere. Es kulonben is remelem szeretsz dobolni es azert csinalod, vagy ez csak egy atmeneti allapot az eletedben? Ha mar "megtanultal" dobolni akkor jon a tenisz?

En pl. azert tanultam meg zongorazni, hogy el tudjam jatszani azokat a zeneket amik eszembe jutnak nem pedig azert "hogy megtanuljak zongorazni". Igy soha nem esek ketsegbe amiatt, hogy nem megy "eleg jol". En rettento jol szorakozom es nekem ez a lenyeg.

parajos tank 2008.11.10. 16:51:11

Pont most gondolkodtam azon, hogy hogy lehet, hogy egy év alatt egyszer sem játszottatok zenére...nem veled van a baj, hanem a tanárral :D Ez a "jó" ember tényleg segédmunkást képez :)

Elore 2008.11.10. 17:14:08


Keress egy másik tanárt is. A "hát érzem" rossz válasz a tanár részéről. Úgy kell felépítenie a tananyagot, hogy a következő óra anyagát mindig meg tudd csinálni kvázi hibátlanul, ha gyakorolsz. Ha nem ilyen a tananyag, akkor keress más tanárt.

Nekem is szar tanárom volt az elején gitárból, igen sokat ártott, hiába volt a jó szándék.

Ja, és a másik, gondolom tudod: mindent tak-ra kell gyakorolni, először igen lassan, aztán elérve a normál tempót.

Az általad idézett sémát is így játszd: borzasztó unalmas lesz, de szerintem hamar eredményt fog hozni. Takjelre, metronómra szigorúan, utána jöhet a CD lejátszó.

bedoboember 2008.11.10. 17:15:39

Én gitározom, de egyre inkább gondolkozom a doboláson! Néha beülök a dobos helyére és k...a jól érzem magam. Talán jobban is, mint gitározáskor.
Otthoni gyakorláshoz mit ajánlotok? Ami nem túl hangos, de nem is egy gumilap.

Hogy a témához is hozzászóljak, egyetértek a szolfézs fontosságával, mert az mindennek az alapja. Én is jártam évekig, bár akkor nem szerettem, de most már örülök, hogy így alakult. Segít abban is, hogy hogyan fejezd ki magad a zenében.
A tanár meg tényleg érdekes figura lehet, de valahol igaza van. Egy év után érezned kéne, de ez nem azt jelenti, hogy kétségbe kell esni. És ezt a tanárnak is tudnia kéne. Zenére gyakorláshoz egyébként az AC/DC-t tudom ajánlani, ott még talán én is megállnám a helyemet :) Aztán később jöhet a többi.
Minden jót!

parajos tank 2008.11.10. 17:23:08

Nekem egy öreg roland td-10-es szettem van otthon gyakorlásra. Senkit nem zavar és elfogadhatóan szól (fülesben vagy erölködőn)...gyakran élőben is használom.

Aradebil 2008.11.10. 17:24:33

így van,AC/DC-re a legegyszerűbb megtanulni dobolni,Back in Black(ha már mennek a kiállások),Highway to Hell :)
Illetve ha gyorsabb tempót szeretnél: Enter Sandman,nagyon primitív de jó szám:)
Amúgy én meg pont hogy szinte csak zenére gyakorlok,metronómtól nagyon könnyen megcsömörlök,van h úgy elmegy akedvem,h pár napig verőt sem veszek a kezembe:)
Amúgy velem meg pont az a baj h inkább érzem mint számolom,így 16odos filleknél már rendszeresen elcsúszok:S

Elore 2008.11.10. 17:32:05

Aradebil,
na pont ezért kell a metronóm, mert mégsem érzed eléggé :)))

gitáros 2008.11.10. 17:56:12

Sok-sok zenehallgatás és metronom.

Lehet, hogy egy tanárcsere sem árt... A Te szinteden nem lehet ilyet mondani, hogy "érzem". Az majd a sok zenehallgatástől és zenéléstől jön meg.

Egyébként biztos, hogy nem függetlenítési probléma? "Fejben" is felcserélnéd a lábdob/pergőt?

kis ember 2008.11.10. 18:27:26

Szia!
Én zongorista vagyok, de azért hozzászólok. :)
Ne szarj be, a kezdők nagy része így van vele. Én akkor fakadtam majdnem sírva, mikor először vettem fel metronómmal. Aztán hozzászoktam.
Türelem, türelem, türelem. Csak ezt az én tanítványaim is nehezen értik meg, ahogy én is annak idején.

Robin Hood · http://robin.blogol.hu 2008.11.10. 18:59:14

Szia!

Előre szólok kicsit hosszú lesz amit írok.
Vagy 10 éve foglalkoztat a dobolás, másokkal ellentétben soha nem léggitároztam, hanem inkáb légdoboltam a dalokra. Érdekelt, hogy honnan melyik hang jön, hogyan illeszkednek a zenében egymáshoz és így mindig "füleltem" a dobot a zenékben. Így több évnyi légdobolás után egyszer összebarátkoztam egy sráccal akinek volt dobcucca. Elmentünk hozzá, leültem a cájg mögé és mindkettőnk óriási meglepetésére egész ügyes voltam, a barátom el sem akarta hinni, hogy akkor ültem először dobok mögött. Ezen felbuzdulva nem sokkal később beszereztem egy gumilapos dobcuccot és azóta azt nyúzom. Sajnos sem helyem sem pénzem nincs egy rendes cuccra, tanárra stb, így marad ez a primitív megoldás egyelőre, de engem szórakoztat, hogy zenére "játszok" itthon. Amennyire az írásaidból kivettem, te pont a másik oldalról kezdted el a tanulást, kották/tanár stb. Gondolom a helyes út valahol a kettő között van. Egyetértek a korábbi hozzászólókkal, sokat kéne ezt a zene "legallgatást" gyakorolni, nagyon hasznosnak tartom, nekem sokat segített. Mivel elvileg a kottás része a fejedben/kezedben van nem hiszem, hogy nagyon sok időbe tellne mire bekattan nálad, hogy hogyan használd ezeket zenével együtt, rá fogsz érezni előbb utóbb. Az AC/DC tényleg jó erre, bár szerintem a legeslegjobb kezdéshez a Queentől az Another one bites the dust albumverziója. Pofon egyszerű, és a dallam is segítségedre van benne, szinte adja magát a lábdob/pergő helye.
Remélem nem baj, hogy így botcsinálta fél-dobosként osztogatok tanácsokat, de már egy ideje olvasom a blogodat és tetszik, hogy látom más kezdők milyen problémákkal találkoznak.
Jó gyakorlást!

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2008.11.11. 10:32:10

Egyben igyekszek válaszolni mindenkinek. Mindannyiotoknak köszönöm a tanácsokat, bátorító szavakat, tippeket. :) Általában előbb-utóbb minden kommentelő eljutott oda, hogy a tanárral (is) van probléma. Újraolvasva, talán a poszt tanárom szájába adott része - így a kontextusból kiragadva - arroganciát mutat. Vagy talán lehet úgy értelmezni. A lényeg az, amit igyekeztem beleírni a posztba is, hogy ő természetesnek fogadta el ezt az állapotot, mitöbb elsajátíthatónak. A fiáról beszélt, akinek szintén hasonló problémái voltak, és akit azt hiszem, már láttam dobolni. Gondolom, dobolt, a kezét ugyanis nem láttam, olyan gyors volt. :) Nagyon jól szólt, még a hálóbőrökön pattogva is.
Az biztos, hogy ettől kezdve az órákon nagyon sok zenére dobolás lesz. Jó tanárnak tartom. Csak hát: gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni.
Ha minden igaz, hamarosan kapok tőle egy 5 cd-s válogatást, amire otthon, a gumilapon próbálok meg gyakorolni. Remélem, segít. (Meg az is lehet, hogy a kocsi CD-jében az Exploited albumokat másra kellene cserélni, nem tudom. :)Még egyszer, köszönöm a hozzászólásaitokat, érkezzen az dobostól, magát botcsinálta fél-dobosnak tartó talán túl önkritikus embertől, vagy zongoristától. :) Segítségemre voltak.

brainstorm 2008.11.13. 11:00:04

a francba, lelőtték az összes javaslatomat az ACDCvel meg a Sandman-nel :) (azért nem bírom ki hogy ne tegyem még hozzá: Pink Floyd - Another Brick In the Wall pt2, Dire Straits - Money For Nothing nem az intro!:)

különben (de ez is elhangzott már) a látszólag értelmetlen, buszonülés közbeni térden dobolásnak is megvan a hatása - hosszú hónapok múltán. én igyexem minden üres 5-10-15 percemet ilyesmivel elütni, mert ártani nem árthat, és baromi jól szórakozom közben :) ha otthon vagyok, akkor még dobverőt is veszek a kezembe és ütöm amit érek... többet ér mint a léggitározás :)

bedoboember 2008.11.19. 16:24:41

Én nem vagyok dobos, de van két dobverőm, és én is gyakran "légdobolok". A lényeg, hogy én élvezem :)

SOAD19 2008.11.28. 13:11:58

Hello!

Köszi a táblázatot. Kipróbáltam, k*rva jó. Kb. két hónapja járok dobolni és eddig csak egyszerűbb dolgokat vettünk (negyedek, nyolcadok, stb a pergőn). De tegnap mentem órára és volt a tanárnál még egy diák, így beültetett egy másik próbaterembe és mondta, h addig gyakorolgassak. Én meg sunyiban elővettem a táblázatodat és kipróbáltam. Lassabb tempón ment, de mikor ezen felbátorodva őrült tempóemelésbe kezdtem (elkapott a lendület), már persze hibáztam. Most sajnálom, csak igazán, h nem kezdetem el már sokkal hamarabb dobolni(23 vagyok).:(

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2008.11.28. 14:56:02

@ SOAD19
Sose sajnáld, hogy most kezdted el: ekkorra jött el az ideje. Nálam még később következett be ugyanez. Fiatalabb korban nem lett volna kitartásom még ennyi gyakorláshoz se - ami, mint tudjuk, sosem elég. Örülök, hogy hasznodra vált a gyakorlat, de figyelj oda a biztos, alacsony sebességen jól kigyakorlott alapokra. Akkor nem lesz "szmötyi" a zenédben nagy sebességen se. Nekem is a tanárom mondta ezt, de most már kezdem belátni, igaza van. Persze, még távolról se "szmötyimentesen" játszok. :)

SOAD19 2008.11.28. 15:19:58

Én már nagyon rég óta szerettem volna dobolni, ezért sajnálom és szerintem nekem lett is volna türelmem hozzá. Csak fostam elkezdeni, mer h nem vagyok én rocker meg ilyen f@szságok miatt.:X
süti beállítások módosítása