HTML

dob

[A címben szereplő, autoerotikus örömszerzésre utaló bármilyen áthallás csak az Olvasó piszkos fantáziájának a műve lehet.]

Friss topikok

  • Uglee: Hát, a blog mint műfaj eléggé elhalt az utóbbi években, mint a levágott végtag. Ha valami olyan va... (2016.09.05. 16:42)
  • Aandriiis: Mike Portnoy !!! :DDD (2012.03.06. 21:25) Zsidó Sárga Oldalak a Wikipedián
  • Aandriiis: Remek poszt!! :D Teljesen ismerős a helyzet. Azt nem értem, hogy az első koncerten majdnem utoljár... (2012.03.06. 21:22) A dobosok sanyarú sorsa, 6. rész, konklúzió
  • Aandriiis: Szintem soha sem használtam metronómot sőt a mi zenénkbe fölösleges is lenne. Úgy vélem egy számba... (2012.03.06. 21:15) Pontosság
  • Aandriiis: Érdekes meglátás és hasznos tanácsok! :) Teljesen megegyezik a személetem a tiéddel, hogy szurkál... (2012.03.06. 21:06) Duplázás

Segítség! Milyen dobot vegyek?

2008.10.08. 11:41 :: blogout

Ha dobot akarunk venni, alapkritérium, hogy jól szóljon. Na, persze, de egy kezdő számára mindegyik jól szól. Vagy ennyi erővel: egyik sem szól jól. Ütésre megszólal, és nagyjából ennyi, ami így megállapítható róla. Az mindenesetre tényként talán elfogadható, hogy egy öt négyzetméteres próbateremben a többszázezres és a százezret alulról súroló cuccok esetében nincs jelentős hangzásbeli különbség. Pláne, ha a próbaterem történetesen egy betonbunkerben van.

De ki az a hülye, aki a próbaterem akusztikai kihívásainak akar megfelelni? A kérdést másként csűrve: mennyire illik előre tervezni, szempont legyen-e a kiválasztásnál a Wembley-stadionban - vagy kisebb léptékkel mérve a Pecsában - való esetleges fellépés lehetősége?

Tanár nélkül - és kellően vastag pénztárcával ellátva - talán szempont lehet ez is. A dobvásárlás azonban sokkal inkább az autóvásárláshoz hasonlít, gondoljunk csak bele, hogy például az alsó-középkategóriában hány márka versenyez a pénzünkért. Az autók esetében azonban a laikusok, a kezdők, azok, akiknek még soha nem volt autójuk is jobban felkészültebbek, mint a kezdő dobos. Sarkosan fogalmazva: a gépkocsik esetében rendelkezünk annyi sztereotípiával, ami bizonyos típusokat eleve kizár a körből. Sztereotípiáink tehát segítenek is, és nem csak korlátoznak minket.

Ebben persze semmi meglepő nincs, hiszen ismerősöktől, innen-onnan egész életünkben hallunk információkat, úgyhogy, amikor a választásra kerül a sor, nagyjából tudjuk, mit akarunk. Legalábbis, van aki, tudja, hogy Suzukit venne, van aki csak azt tudja, hogy Suzukit biztos nem. És így legnagyobb valószínűséggel azt a márkát választja majd, amit a hozzá legközelebb állók választották.

Különösen szerencsés az, aki a dobokkal már a családjában megismerkedett, legalábbis, olyan szinten, hogy már rendelkezik az autók esetében leírt sztereotípiákkal. Bevallom, én nem tartozok közéjük.

Lássuk be: a dobossá válás nem egyenlő a dobtudással, hanem annál jóval több: benne van a szocializáció is, melynek során a tanárunk és a többi, számunkra emberileg elfogadható, szimpatikus dobos által közvetített tapasztalatok, vélemények az első helyre kerülnek. Tehát azonosulunk velük, mert ha jobban belegondolunk, mást nem is tehetünk.

Ez a bejegyzés nem a szervilizmus, a szolgalelkűség dicsérete akar lenni, hanem egyszerűen annak a ténynek a felismerése, hogy egy kezdőnek általában nincs alkalma kipróbálni az egy kategóriában versenyző cuccokat, de ha mégis, akkor se tud mit kezdeni ezekkel az információkkal. Feltételezve persze, hogy a dobtanulásnak nem vájtfülű hangmérnökként állunk neki. 

Mert tanár nélkül mi lehet a kiindulópontunk? Elvégre járunk koncertekre, látjuk a kedvenc zenekart, kisilabizáljuk, milyen márkájú a dob, és azt mondjuk: ha nekik ez jó, akkor biztos nekünk is. Pedig ez korántsem olyan biztos.

Hiszen már az se biztos, hogy egyáltalán övék a cucc. Egyre elterjedtebb az a gyakorlat, hogy a külföldi zenekarok felszerelését - jóllehet, egyedi igények figyelembe vételével - de kölcsönzik részükre. Másrészt, ezek a cuccok tipikusan nem a teszkógazdaságos dobokat foglalják magukba.

Mit tehetünk, mi, kezdők? Először is, higgyük el, ha eljutunk a Wembley-ig, egy komplett - általunk legjobbnak tartott dobfelszerelés megvásárlása sem fog nehézséget okozni. Másrészt, legyünk már annyira optimisták: amennyiben ez bekövetkezik, rendelkezni fogunk annyi dobtudással, hogy már mi is meghalljuk a márkák közötti különbségeket.

Talán a legjobb megoldás egy tanárt - bármilyen számunkra emberileg elfogadható tanárt - felkeresni, és nála elkezdeni dobolni tanulni. Ő vélhetően úgyis javasol majd egy kellőképpen bővíthető alapcuccot, amivel a Wembley-stadionig, vagy legalábbis, az első nagyobb fellépésig egész jól kihúzhatjuk.

Persze, a bőrök, a tányérok az évek alatt változnak rajta, komolyodnak, dobunk tehát egyre jobban fog szólni. És ezáltal mi is kezdjük megtanulni, mit jelent az, hogy egy cucc "jól szól".

21 komment

Címkék: dobvásárlás dobtanár

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydobraverem.blog.hu/api/trackback/id/tr81702632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kilgore Trout 2008.10.08. 13:06:52

Nem tudtam eldönteni az írásodból, hogy már választottál, vagy vacillálsz? Ha még gondolkodol, akkor biztosan tiszteletedet tetted a Hangfoglaláson, ahol azért volt választék. Hozzáteszem, nem értek hozzá, én inkább a gitárokat néztem meg, de annyit elmondhatok, hogy van egy profi (abszolút az) dobos ismerősöm, aki pl. a Yamahára esküszik. Az autós hasonlat tényleg jó, mert egy ilyen döntésben is leginkább a szubjektivitás játszik szerepet, laikusként azt gondolnám, hogy nincs nagy különbség a régi nagy márkák (Tama, Ludwig, Premier, Pearl stb.) dobok között. Ja, és akkor még nem beszéltünk a cinekről, ami legalább ugyanilyen sarkalatos probléma. Az említett dobos ismerősöm, még annak idején szűkebb pénztárcával azt csinálta, hogy vett egy olcsó (amati, méd in cseszlovák) dobmotyót, és vett rá Tama bőröket. Indulásnak, és az akkori igényeinknek tökéletesen megfelelt. Nem a reklám helye, de nézd meg ezt az oldalt. www.muziker.hu
Fogsz találni megfelelőt.

JohnnyB 2008.10.08. 13:11:20

Ööö, ez ilyen neszesemmi cikk?

Azért annyi belefért volna, hogy egy kezdő semmiképp se vegyen Tamát, 80K környékén vannak jó Pearl szerkók, amiket a hónapok-évek során lehet az egyéni játékstílusnak megfelelően kiegészítgetni különböző jobb minőségű cinekkel, duplázóval, felbőrözni, karámot venni, stb.

Ameddig eljuthat egy most kezdő dobos (mondjuk a 25. Szigetig), oda bőven elég ez a szerkó, ugyanis ott úgyis hangosítják, és több múlik a hangosító fülén, mint magán a dobon, magyarán a Tama Rockstar is lehet szar, és egy Pearl Target is lehet jó.

Amúgy nem értem a blogot. :)

István 2008.10.08. 13:13:39

Én anno egy szakadt Amatival kezdtem, és tökéletesen megfelelt. Persze, ha nem sajnálod rá, és úgy érzed, hogy maradsz a dobok mögött, akkor lehet, hogy megéri belefektetni. Én egy Tama cuccot ajánlanék Zildjian tányérokkal, ha úgy döntesz, hogy teszel bele pénzt. Pedálnak ajánlanám a Gibraltar-t. Olcsó, könnyű, gyors, én nagyon szerettem.
Persze ha még ennél is többet költesz rá, akkor Mapex vagy DW. De ezek már a csúcskategóriák, nem biztos, hogy ezeken kéne kezdeni.

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2008.10.08. 13:40:20

@ Kilgore Trout, István
Nem vacilálok, némi szocializáció (tanárom ezt ajánlotta) után Platint vettem, egy hozzám hasonló kezdőnek az is megteszi. Ld. korábbi posztok. :)
@ JohnnyB
Igen, ez egy ilyen cikk. :) Belefért volna, hogy mit ne vegyen a kezdő dobos, ha történetesen másfél éve nem kezdő lennék. De az vagyok. Mit nem értesz a blogon? :)

evp 5.5 2008.10.08. 13:42:04

a Mapex mint cscucskategoria...viccelsz ugye?

En azt javaslom, hogy latogass dobos forumokat, vasarolj szaklapokat es beszelj dobosokkal. Az ebay tele van jobbnal-jobb hasznalt, jo minosegu motyoval.

Forumok: onlinedrummer.com, pearldrummersforum.com, drummercafe.com...etc. rengeteg informaciot talalsz es a kerdeseidre valaszt kapsz.

Uglee · http://nagydobraverem.blog.hu 2008.10.08. 13:44:25

Én is egy szakadt Amatival kezdtem, de átfestettem, sokáig ütögettem a Tamtamban a bőröket, mire kiválasztottam a megfelelőt, eljutottam a drága cinekig, szóval most úgy szól, mint egy állat, főleg kihangosítva.
Azt is jegyezzük meg egyébként, hogy előre el kell dönteni, hogy milyen helyzetben szóljon jól a dob: akusztikusan, kihangosítva, vagy stúdióban. Az utolsó kettő kicsit mosódik, de ha hallottatok már stúdió-dobot nyersen szólni, tudjátok, miről beszélek.
Az én véleményem az, hogy egy kezdő dobosnak nem szabad "drága" dobot vennie, csak ha különösen sok pénze van. Amati, Magnum, használt Tama, ilyesmi. Egy a szempont: ne hulljon szét a cucc. Ne legyen az, hogy nyaklik a tam, a cin, és ne essen le a sodrony a pergőről folyamatosan.
Kezdő dobosok cuccai általában azért szólnak szarul, mert egyáltalán nem hangolják. Ha mindenki fel merné húzni tisztességesen a pergőt, és a tamokon sem úgy lógna a bőr, mint az elefántfül, vagy nem lenne üveghangig megfeszítve, akkor már mérföldekkel jobb lenne. Ja, és minden dobosnak kell legalább egy jó cin. Mindegy melyik, de az legyen tisztességes. Ez aféle lelki dolog :)
Félreértés ne essék, nem profi vagyok, hanem grafomán, azért írok ennyit.
Amúgy nem értem, miért ne vegyen valaki Tamát, ha annak a hangja tetszik neki. Haverom például egy használt Tama Royalstart vett, mintegy 70 000 ft-ért, jól szól az is.
A lényeg az, hogy sokkal jobban számít a cuccra rászánt törődés, mint az ára, minősége. Itt egy videó, ez például az én Amati fapergőm, remo bőrökkel, közepesen új sodronnyal (a többi dobtest a Supernemé).
www.youtube.com/watch?v=sWTCsBcV8uo
Szerintem egy DW fapergő sem szólna sokkal jobban.
Na, fő hogy ide is írtam vagy 2 oldalt. Most elküldöm és megnézem, mi maradt ki.

István 2008.10.08. 13:45:11

jó, egy dw-hez képest nem,
de mi a baj a mapex-szel?

tupu 2008.10.08. 13:45:48

a hangmester.hu fórumon is rengeteg tapasztalatot osztanak meg a többiek, ha kérdezősködsz. egyébként doboknál is hasonló lehet a helyzet, mint a gitároknál: a nagy márkák olcsó változatai elég vacak minőségűek. alsó kategóriában gyakran a noname cuccok jobbak bizonyulnak.

nokedli 2008.10.08. 13:46:06

0 km-es dobos voltam, amikor megvettem egy metál rózsaszín és sárga "felszerelést" 1993-ban, 20 ezer forintért. A lábcin alumínium volt, tehát minden ütésnél nyomot hagyott benne a verő. Úgy voltam vele, hogy szokni a mozdulatokat, és hogy hova kell ütni, ez a dob tökéletes lesz. Aztán ahogy egyre jobban kezdtem belejönni, szépen áttapétáztam feketére, vettem rá új bőröket, kifényesítettem a cineket, szóval kezdtem érezni, hogy lassan kinövöm szegényt. De életem legjobb választása volt ez a kis szakadt jószág, azóta más dobokon is játszottam, ezért (sem) hisztizek, ha esetleg valamelyik nem úgy szólal meg, ahogy az a nagy könyvben meg van írva. (Mondjuk, hasonlóan KisPolsi után vettem "normális" autót). A lényeg, hogy első dobként nekem nagyon bejött az egyszerűbb, szerényebb minőség.

Uglee · http://nagydobraverem.blog.hu 2008.10.08. 13:47:31

Nah, a javítások:
"Az utolsó kettő kicsit mosódik,"
Ez alatt azt értettem, hogy a két kategóriának van egy szignifikáns metszete.
"Mindegy melyik"
Mindegy, melyik

DW fapergő meg nem tudom, van-e egyáltalán, csak úgy odaírtam.

István 2008.10.08. 13:48:38

osztom Uglee véleményét.
Egy kifejezetten jól szóló beütő cin lelki ügy :)
Bár hallottam kísérő Paiste tányért is úgy szólni, hogy majd sírva fakadtam...

Gábor · http://www.vatera.hu/keleti_konga_dob_kezzel_faragott_kecskebor_96802919.html 2008.10.08. 13:50:40

Bocs, nem bírom kihagyni, mert kapcsolódik. Szeretnék eladni egy dobot, konga-djembe szerűség. Mangófából faragott, állatbőrös darab, mindkét oldalát lehet püfölni. Fotó róla a linken, ha szereted az ilyesmit, akkor biztosan meg tudunk egyezni!

www.vatera.hu/keleti_konga_dob_kezzel_faragott_kecskebor_96802919.html

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2008.10.08. 13:53:52

Nálam a helyzet gyakorlatilag egy az egyben hasonlít nokedliéhez, azzal a különbséggel, hogy én tavaly voltam 0 km-es. És igen: az aluminium-tányér gyakorlásra kiváló. :D

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2008.10.08. 13:56:41

@ Gábor
A ritmusdepo.hu fórumán kifejezetten van egy ilyen rovat, Eladó cuccok névre hallgat. A hirdetés szövegére figyelj (ez most nem kritika), nehogy bekerülj a fórum "Röhejes hirdetések" rovatába. :D

macardos 2008.10.08. 14:25:13

Ajánlanék kivénhedt kutyabőrös (vagyis nem átlátszó) szovjet szerkót, 10 ezerért megkapod. Aztán pedig eldöntöd, hogy meg akarsz-e tanulni dobolni, vagy sem.

gukkk 2008.10.08. 14:38:33

Szerintem az ember olyan kategóriájú dobot vesz, amilyen szintű zenész. Kezdőként vettem egy alap Basix-et, most meg egy középkategóriás Gretschem van. Mindkettővel elégedett voltam az adott állapotomban. Mindemellett gyakorlásra egy ütött-kopott Amati adja a teljeskörű szolgálatot, hibátlanul. Ha profi zenész lesz esetleg belőlem, akkor majd elgondolkodok a profi hangszeren.

Azt azért még hozzátenném a hangzás-kérdéshez, hogy egy prfoi dobos egy rossz szerelésből is tud jó hangokat kicsalni, míg ez fordítva is igaz. Emlékszem, amikor "töki" koromban a zenesuliba belátogatott a tanárom egyik régi tanítványa, aki közben profi latin-jazz dobos lett, és az alap Basixhez leülve olyan dinamikájú dolgokat játszott, amitől leesett az állam, hogy Jééé, ez a cucc ilyen hangot is tud? Szóval dobtest, meg bőr ide-oda, az ütéstechnika sem elhanyagolható, na jó többet nem untatok a szakmázással.

Horváth Tamás · http://sonordrummer 2008.10.08. 14:41:20

Sonor Force 507 !

Igaz,hogy ez a kategória is kínai/nem német/
de nagyon jól össze van rakva.Én két éve gyakorlok rajta és semmi baja sincs./a hangolást a dobtanár segítségével vittem véghez---ez óriási segítség volt!!!/A cineim
Sabian Solarok,szerintem újonnan a legolcsóbbak,mondjuk a hangzásukkal nem vagyok kibékűlve!Ütő--Artbeat 5/a.


Jó dobolást!

Horváth Tamás · http://sonordrummer 2008.10.08. 14:46:54

Ja el is felejtettem:az alap 89.900-Ft.

/két felső tam,egy álló tam,egy pergő,
egy lábcinállvány,egy egyenes állvány,és
egy lábcin pedál,egy lábgép.
A Solar szett volt :egy beütő-kísérő,, 18,,
egy lábcin szett ,,14,,:19.900 Ft.

Tamás

lutsi 2008.10.08. 15:27:39

Szerintem vegyél 20 ezerért egy Amatit, ülj le gyakorolni. Dave Weckl ezt is be tudta hangolni 1996-ban úgy, hogy úgy szóljon, mint egy dob. Amúgy egy dobnak nagyjából úgy kellene szólnia. Hangolás kérdése az egész. Próbálkozni kell! Utána úgyis meglátod, hogy bejön-e a dolog, van-e elég kitartásod. Zenész úgysem leszel, mert - mint tudjuk - a dobos a zenész legjobb barátja :-)

throwthisaway 2008.10.11. 15:20:44

Milyen az a kézzel faragott kecskebőr?

bandi522 2009.11.07. 17:56:58

Sziasztok :)

Nos én 9 éve dobolok és találkoztam már sok dob márkával játszottam rengeteg fajta, márkájú dobon és nekem speciel a Mapex és a Tama a kedvencem. Bár az hogy ki melyik márkát kedveli meg, az (ahogy mondták) attól is függ hogy a környezetében mit ajánlanak vagy mit tanácsolnak.A Mapex-dobok egyre elterjedtebbek és az újabb típusok (a felső kategóriában) már vannak olyan jók mint a Tama ill. a Pearl. A tama dobszerkók meg mindig is jók voltak. Amúgy én is úgy gondolom hogy az Amati az jó kezdőknek de azért az sem rossz.

Amúgy jó ez z oldal mert így sok más dobos véleményét megismerhetem a különböző dobmárkákról.
süti beállítások módosítása