HTML

dob

[A címben szereplő, autoerotikus örömszerzésre utaló bármilyen áthallás csak az Olvasó piszkos fantáziájának a műve lehet.]

Friss topikok

  • Uglee: Hát, a blog mint műfaj eléggé elhalt az utóbbi években, mint a levágott végtag. Ha valami olyan va... (2016.09.05. 16:42)
  • Aandriiis: Mike Portnoy !!! :DDD (2012.03.06. 21:25) Zsidó Sárga Oldalak a Wikipedián
  • Aandriiis: Remek poszt!! :D Teljesen ismerős a helyzet. Azt nem értem, hogy az első koncerten majdnem utoljár... (2012.03.06. 21:22) A dobosok sanyarú sorsa, 6. rész, konklúzió
  • Aandriiis: Szintem soha sem használtam metronómot sőt a mi zenénkbe fölösleges is lenne. Úgy vélem egy számba... (2012.03.06. 21:15) Pontosság
  • Aandriiis: Érdekes meglátás és hasznos tanácsok! :) Teljesen megegyezik a személetem a tiéddel, hogy szurkál... (2012.03.06. 21:06) Duplázás

A dobos templomos lovag

2009.02.08. 12:30 :: blogout

Angol megfelelője (drum shield, drum screen) után általam szabadon dobpajzsnak fordított segédeszköz egy átlátszó akril panelt jelent, amit a wikipedia szerint koncerteken a dob, illetve minden szokatlanul hangos hangszer elé/köré helyeznek annak érdekében, hogy segítsék a többi hangszer kibontakozását - ideértve az énekest is. Tehát, elsősorban hangárnyékoló hatása miatt tartják számon, mivel a XXI. században egy magára valamit is adó zenekar nem érheti be szimplán azzal, hogy a nézők nem látják a színpad hátsó végébe száműzött dobost, kevesebbet is kell hallaniuk belőle.

Személyesen csak egy Zdob si Zdub koncerten találkoztam vele az A38 hajón, de már akkor se értettem, mire való. Nem szerettem, mert a reflektorok fénye tükröződött rajta, így nem láthattam kellő tisztasággal a dobos mozdulatait. Bízvást kijelenthetjük, hogy dobpajzsot világszerte most már eggyel kevesebb helyen használnak, miután egy templomi koncerten akcióba lendült - rövid időre diszkvalifikálva a zongoristát és az egyik gitárost. Mentségére szóljon, hogy legalább a dobost nem bántotta.

 

Hozzátartozik a történethez, hogy egy későbbi Zdob si Zdub koncerten már eltűnt a dobos elől ez az építmény, azonban a szerkezetnek van még némi esélye. Talán a hozzám hasonló kezdők felismerik végre jelentőségét: használata egyrészt a profizmus látszatát kelti, mert biztos nagyon komoly dobos az, akinek van ilyen (bár senki nem tudja igazából, mire jó), másrészt kiválóan alkalmas lehet a legkülönfélébb repülő tárgyak röppályájának megtörésére. Egy rosszul sikerült koncerten például az első védelmi vonalat jelentheti a tojásokkal, szendvicsekkel, üvegekkel szemben.

Gondoltam is arra, hogy a klipben szereplő formációval felveszem a kapcsolatot, hátha jutányos áron megszerezhetem az incidens óta minden valószínűség szerint a pincében porosodó kiegészítőjüket. Ki tudja, hátha egyszer én is fellépek majd.

4 komment

Címkék: dob dobpajzs drum screen drum shield

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydobraverem.blog.hu/api/trackback/id/tr45929789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

parajos tank 2009.02.08. 14:35:25

Pedig felvételkor és koncerten is igazán hasznos bizonyos esetekben.

Néha kifejezetten jó, hogy a dob el van "kerítve" (pl. ha nem sávonként, hanem egyszerre szeretnénk felvenni a zenekart), hiszen így a dob kevésbé szól bele az egyéb hangszerek mikrofonjába és ugyebár az egyéb hangszereket sem veszik a dob mikrofonjai (annyira).

Ha nincs külön felvevő helység a dobnak, akkor ez egy praktikus megoldás. Mellesleg ki is lehet látni belőle, tehát a zenészek tudnak kommunikálni egymással, amíg egy külön szoba kisebb-nagyobb ablakán keresztül ez nehézkes néha.

Élőben is megkönnyíti a jobb hangzás elérését a fent leírtak miatt. Nem mellesleg pedig nincs szükség olyan hangos kotrollra, hogy a zenészek hallják magukat a dob mellett. Bármilyen furcsa, nem minden zenész szeret megsüketülni koncert közben.

Ettől függetlenül koncerteken valóban nem egy elterjedt dolog, de szerintem ez annak köszönhető, hogy senki nem szeret egy kalitkában ücsörögni órákat, elszigetelve magát a közönség imádatától :D

Másrészt, kisebb klub koncerteken ki sincs hangosítva a dob (tehát elég halk lenne, ha elbarikádoznák), nagyobb koncerteken meg van elég hely a színpadon, hogy ne legyen rá szükség.

Gyakorlatilag kevés az koncert helyzet, amikor szükség van rá, ezért a dobos nem fog kétszázmillió dollárért venni magának egy ketrecet ugyebár. Azok a helyek pedig, ahol jól jönne, nem is gondolnak rá.

vasziljevics 2009.02.08. 22:54:56

kicsit off: lehet, hogy Isten így próbált utalni rá, hogy sérti a fülét a koncert? :)

viccet félretéve, én marhára proletár módon közelítem meg a kérdést, de az ilyesmi csak megöli az élményt énszerintem. a poszttal egyet értve: ki a franc szeret elbarikádozva játszani, amikor frontálisan ömölhet rá a közönség imádata? :) ez is csak egy nagy halom, plexiből fröccsöntött sznobság...

Uglee · http://nagydobraverem.blog.hu 2009.02.09. 10:17:58

Arról amúgy nem beszélve, hogy meg lehet süketülni egy ilyen plexi-alkotmány mögött. Én csak soundchecket csináltam mögötte, de nem kívánom senkinek.

MCock 2009.02.26. 23:01:25

Charlie Watts is ilyen mögött ült a Népestadionban, volt szerencsém látni.
süti beállítások módosítása