HTML

dob

[A címben szereplő, autoerotikus örömszerzésre utaló bármilyen áthallás csak az Olvasó piszkos fantáziájának a műve lehet.]

Friss topikok

  • Uglee: Hát, a blog mint műfaj eléggé elhalt az utóbbi években, mint a levágott végtag. Ha valami olyan va... (2016.09.05. 16:42)
  • Aandriiis: Mike Portnoy !!! :DDD (2012.03.06. 21:25) Zsidó Sárga Oldalak a Wikipedián
  • Aandriiis: Remek poszt!! :D Teljesen ismerős a helyzet. Azt nem értem, hogy az első koncerten majdnem utoljár... (2012.03.06. 21:22) A dobosok sanyarú sorsa, 6. rész, konklúzió
  • Aandriiis: Szintem soha sem használtam metronómot sőt a mi zenénkbe fölösleges is lenne. Úgy vélem egy számba... (2012.03.06. 21:15) Pontosság
  • Aandriiis: Érdekes meglátás és hasznos tanácsok! :) Teljesen megegyezik a személetem a tiéddel, hogy szurkál... (2012.03.06. 21:06) Duplázás

Kick drum, please!

2008.10.10. 12:18 :: blogout

A fenti, lábdob ütésére vonatkozó felszólítás az idei Sziget fesztivál valamelyik Nagyszínpados koncertje előtt hangzott el, beállás közben. Persze, a kontextus is tisztázásra szorul: ugyanis nem nekem szólt az előbbi utasítás, hanem a dobok mögött ülő "szakinak", akinek a helyében szívesen lettem volna. Azaz, hogy mégse annyira: ugyanis lámpalázas vagyok; ha a próbateremben az egy éve megszokott éjjelilepkénél többen néznek - legyen az akár a saját tanárom - rögtön zavarba jövök.

Ezért - az ő szavaival élve - egy nyilvános szereplés nálam azonnal 50 százalékos teljesíményromlást idéz elő. Nincs mit tenni, ilyen típus vagyok. Ezért kell nekem 150 százalékra kigyakorolni mindent, hiszen nagyon nem mindegy, hogy az az 50 a száz százalékból, vagy a 150-ből vonódik le.

A megoldás a maga komplexitásában roppant egyszerű: percenként 60-as ütéssebességnél (bpm = 60) gyakorlok mindent hetekig, de nem ritkán 50-en kezdek. Ez egyébként a kevésbé izgulósaknak is különösen ajánlott, az alapoknak ugyanis stabilan meg kell lenniük. Csak úgy lehet ugyanis a későbbiekben, magasabb sebességnél hasznukat venni.

Ezért az alacsony sebességen gyakorlástól nem szabad sajnálni az időt: a kigyakorlás hiánya ugyanis megbosszulja magát, ha nem a nagyobb sebességen, akkor pont az alacsonyabbakon. Mert azért előfordulhat, hogy valamit a gyakorlósebességen kell egyszer eljátszani. Ahol a tévesztés, a pontatlanság a laikusok számára is fülbeötlő. Nem mindegy, hogy triola helyett három egymást követő tizenhatodot viszünk-e be:

x-x-x, vagy xxx-

A sebességet ötösével emelem (az 50-es bpm után az 55 jön, és nem rögtön a 60), de minden gyorsítást követően körülbelül egy hetet időzök az adott szinten. Ha utána sem megy, nincs mese: vissza kell térni a korábbi sebességre.

Az eredeti témához visszakanyarodva, az említett koncert után pár nappal megnéztem a koncertről készült fotókat valamelyik portálon. Hogy mit láttam? Hiszen tudjátok: az énekest, ahogy áll, aztán megint az énekest, amint egy kicsit lejjebb hajol, a gitárost, az énekest, amint éppen nyitva van a szája, a basszusgitárost, aztán újra az énekest, aki mögött a kísérőcin látszott.

Mert dobolni - ugye - mindenki tud: a közönség is ritmusra bólogat, a lábával üti az taktust, nem nagy kunszt - gondolhatják sokan. Aztán, aki később esetleg épp dobolni kezd tanulni, rájön: jó dobossá válni se tellik kevesebb időbe, mint jó gitárossá válni, aki sok éves gyakorlás nélkül szintén nem tudna jó kis riffeket kicsikarni hangszeréből.

És ez így van jól: ha ugyanis egy koncerten a dobos - vagy bárki más - hónaljszagú erőlködését érzi a közönség, komoly baj van. És, hogy mit lehet tenni az ellen, ha izgulósak vagyunk? Koncerten már semmit, de előtte annál többet.

109 komment

Címkék: dob gyakorlás izgulás lámpaláz

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydobraverem.blog.hu/api/trackback/id/tr98706646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabor 2008.10.10. 21:40:02

jó, hamár itt vagyunk 3 kedvenc dobos:

Travis Barker - Blink182, Plus44, akármi
www.youtube.com/watch?v=yOfsr9D-KXU

Dominic Howard - Muse
www.youtube.com/watch?v=t80iGYsYaJA

David Silveria
www.youtube.com/watch?v=QIGzywYO5aM

biztos vannak jobbak, meg gyorsabbak, meg mittomén, de ők hatalmas egyéniségnek számítanak tengeren innen és túl :)

orwell 2008.10.10. 21:43:05

magamis dolgoztam zenekarral valamint hangosítottam rendezvényeken igy batran állíthatom, hogy a dobosok szerény nagy munkabirású tehetséges ZENÉSZEK,
nagyszerü énekesek vannak kőzőttük

végül csak két fikázó de azért vicces duma.

dobos a zenész legjobb barátja!
milyen hangszer amit ütni kell!

Perillustris 2008.10.10. 21:53:04

Én mindig a dobost figyelem. Számomra egyértelmű, hogy jó dobossá válni nehezebb, mint jó gitárossá.

Persze érzék, meg tehetség, meg szorgalom, meg minden, de az, hogy minden végtagod "külön cég", iszonyatos agymunka, még ha idővel a rutin miatt könnyebbé válik.

L.Cat 2008.10.10. 22:01:39

Dobosok pl:Lars Urlich,Dave Lombardo,Chad Smith

hangember 2008.10.10. 22:05:56

Kíváncsi lennék arra, hogy akik a dobosokat nem tartják teljes értékű tagként számon bármely zenekarban, azok egy ritmusszekció nélküli dalra hogyan reagálnának? Mit érne egy énekkel, gitáros, billentyűs, esetleg fúvós szólammokkal előadott darab a dobos és a bőgős által stabilan "szolgáltatott" lüktető ritmus nélkül?
Különben viszonylag egyszerűen szemléltehető: bármilyen szekvenszeres szintibe tölts be egy smf-dalt, némítsd ki alóla a dobsávot. Ugye milyen idegenül hat?
...és ez csak e szintis prüttyögés volt. Élőzenénél ez hatványozódik. A dobot hangszerként megszólaltatni csak hosszú gyakorlás után, kvázi megfelelő rutinnal lehet. Aki nem tekinti hangszernek, annak javaslom, hogy menjen el egy Gregg Bissonette, vagy Omar Hakim koncertre, vagy hallgasson Paco Séry-t (asszem így köll leírni, de javítsatok ki). Én nem vagyok dobos, de sokáig ritmusszekció tag voltam jónéhány zenekarban, basszusgitároztam 12 évet. Manapság inkább hangosítgatok és ez meg a másik oldala: az egyik legösszetettebb feladat egy dobszerkót jól felmikrofonozni és tisztességes korrekt hangzást keverni.

B-Frost 2008.10.10. 22:05:59

Dob legfontosabb. Ez tartja össze a zenekart és a számokat.

a fent említett dobosok nem rosszak de ha már dobolás:

Hellhammer (Mayhem, Dimmu Borgir stb.)


Frost (Satyricon) www.youtube.com/watch?v=bpnI9ruRzlg

Pete Commando Sandoval (Morbid Angel)

www.youtube.com/watch?v=Obtw5l77Oik&feature=related

orwell 2008.10.10. 22:14:30

csatlakozom Hangemberhez,
érdemes lenne a frontemberek kontrolját kirakni, hogy ők mit halgatnaK

orwell 2008.10.10. 22:16:04

MÁRMINT mi kell ahoz, hogy ők olyan jók legyenek

Mancika 2008.10.10. 22:22:05

Apuka zenére szeretné tanítani a gyerekét. Elmennek hát a helyi zeneiskolába. Apuka kérdezgeti az igazgatót:
- És mégis mennyi idő alatt lehet úgy igazán magasfokon megtanulni mondjuk hegedülni?
- Kb 15 év - hangzik a válasz.
- És zongorázni?
- 8-10 év
- És mondjuk gitározni?
- 4-5 év
- És dobolni?
- Azt itt meg lehet várni.

hangember 2008.10.10. 22:22:13

Gregg Bissonette-t említettem a fentebbi kommentemben, hát íme:

www.youtube.com/watch?v=a92hFzALDMQ

(remélem műxik a link)

orwell 2008.10.10. 22:31:01

nagyon rendevan

gabor 2008.10.10. 22:33:24

arról nem beszéltünk még hogy van 2 féle zenekar. az egyik, ami frontember centrikus, ahol session zenészek vannak, akik 1000 féle zenekarban megfordultak már, korrekt, precíz, kiszámítható dobosok, azt csinálják , amit megmondanak nekik. róluk soha nem is fogsz látni exkluzív interjúkat, beszélgetéseket, stb.
és vannak a zenekari dobosok, aki viszik a próbát, a koncertet a showt. Nem kell túlragozni, de nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy egy koncert olyan legyen amilyen...

hellhammer tényleg kemény, nekem egy kicsit sport dobos, de ízlések és dobszerkók :)

icceman 2008.10.10. 22:35:11

Hát akkor említsünk meg olyasvalakit is aki valóban tud : Vinnie Colaiuta

gabor 2008.10.10. 22:37:56

igen , ő szerintem olyan , mint a brit pop ban a beatles. senki nem kétli s tehetségét, csakhogy fejlődik a dobolás, és vannak trendek, amikben mások jobbak. Vinnie nem játszik zenekarban . tudomásom szerint. így ő egy dobzseni. más azért ha van melletted egy rokkkk banda

Balazs 2008.10.10. 22:38:02

Ha mar vicces..
Bon Jovit egyszer megkerdezte egy riporter: Mi lennel ha nem zenesz lennel?
Akkor valoszinuleg dobos lennek. Jott a valsz.
Na jo ez nem is vicces:)

Átlátó 2008.10.10. 22:48:11

A dobost onnét ismerem meg, hogy fordítva lép be a próbahelységbe. És hát ezért sok zenekarban meg is fordul. :) :) :) Szóval dob nélkül nincsen zene. Az első hangszer volt az ember kezében.

Asidotus 2008.10.10. 22:48:51

A dobos olyan, mint fociban a kapus.

Jedlik 2008.10.10. 23:05:50

A dobos a zenész legjobb barátja.
És a legnagyobb baja többnyire, hogy azt hiszi, mindig és folyamatosan virgáznia kell (és lehetőleg olyat, amit nem is tud stabilan), mert különben üres lesz a zene.

StoneAge 2008.10.10. 23:11:58

Mike Portnoy. Megér egy említést, nem?

MoogV 2008.10.10. 23:12:06

ooo, ize, ha a 150-nek veszed az 50%-at az nem 75 veletlenul? :D

nem 200-ra kene inkabb gyurni? :D:D

Szevasztok 2008.10.10. 23:17:02

Ismritek a mondást: a dobos már nem a közönség, de még nem a zenekar :-)

nokedli 2008.10.10. 23:23:27

Én imádom a dob beállást.

Amikor a koncert még nem kezdődik el, csak az igazán bennfentesek és a behozott ismerősök lézengenek körülöttünk, a büfés lányok még csak csendben állnak, viszonylagos nyugalom van és akkor meghallom a mély instrukciót a kontroll ládából:
- lábdod...
- pergő...
- (...)
- egyben kérem...

És akkor mindenki csak rám figyel! :-)
Végre nincs elnyomva a lábcin finom cisszenése mindenféle torzított gitárokkal, kihallani a három hónapig kigyakorolt ütem minden rezdülését. Ahogy minden dobot és cint megütök, és hallom ahogy kifelé árad a jóság, és dübörög, és látom ahogy egy "szimpla" dobra megmoccannak a lábak és a kezek, mert picit mindenki szeretne a helyemben lenni.

Na ilyenkor imádom, hogy annó leültem arra a pici kerek székre.

F Cs 2008.10.10. 23:26:20

"egy nyilvános szereplés nálam azonnal 50 százalékos teljesíményromlást idéz elő. Nincs mit tenni, ilyen típus vagyok. Ezért kell nekem 150 százalékra kigyakorolni mindent..."

Szoval akkor te folyton csak 75%-on teljestitesz ?? :) Mert ha a 150 esik 50 %-al abbol 75 lesz... :)

F Cs 2008.10.10. 23:27:33

Basszus... Nem olvastam vegig a kommenteket es megeloztek, az okoskodassal... :)))

alfa 2008.10.10. 23:36:34

A dobosnak nem kell tudni százalékot számolni, elég ha 4ig el tud számolni (esetleg 6/8-ig de az már jazz):)

A dobos vicceken meg nem kell megsértődni, minden zenész tudja, hogy jo dobos nélkül mehetne kapálni. Jol meg pont annyira nehéz megtanulni dobolni, mint bármilyen más hangszeren játszani. Tehettség és szorgalom a sokéves tanuláshoz és máris lehet az emberből sikertelen megnemértett müvész:)

WS 2008.10.10. 23:41:42

a világ második legjobb dobosa:
www.youtube.com/watch?v=H1udqFJYeAM

(Portnoy az első)

Amúgy van valakinek tapasztalata, hogy a Rock Band játék dobolása hogy viszonyul a valódihoz ?

Varj · http://www.varj.freeblog.hu 2008.10.10. 23:42:22

Höh... nekem egyszerű volt, miután régóta a Rammstein a szívem egyik fő csücske. Christoph 'Doom' Schneider munkásságának megtapasztalása után (főleg live...) nem nehéz ráébredni a dob jelentőségre :D

Én egyébként basszerozok, mifelénk meg úgy tartják, hogy az a zenekar szíve. Mivelhogy összekötőként szolgál a ritmus (dob) és a dallam (gitár) között. Gondolom, mindenki tud ilyen okosságokat mondani a saját hangszeréről...

Kilgore Trout 2008.10.10. 23:51:19

Mi egyszer elkezdtünk próbálni dobos nélkül. Klasszikus két gitár ének felállás és ugye plusz a dob. Játszottunk 3 számot, és azt mondtuk, na jó, itt kéne abbahagyni az egész zenekarosdit. Aztán megjött a dobos, és nem értette, mi ez a síri hangulat. Összerakta a motyót, ami állt egy pergőből, lábcsinből meg egy lengőből (kis próba kis motyó), és szólt, hogy na kezdjük. Elkezdtük, és rögtön lett értelme a zenélésnek. Szóval, bizonyos szinten a dob igenis hangszer, nem is akármilyen, de az is igaz, nem mindegy ki ül mögötte.

Jedlik 2008.10.10. 23:51:38

"Szoval akkor te folyton csak 75%-on teljestitesz ?? :) Mert ha a 150 esik 50 %-al abbol 75 lesz... :) "

Dobos szegény, mit vártál? ;)

Jedlik 2008.10.10. 23:52:52

Ja, és a triangulum a zenekar szíve.

alfa 2008.10.11. 00:02:41

a zenekar szive a taktjel meg a sör :)
Egyébként meg a dalszerzö, mert hiába mesterei a hangszerüknek egy zenekar tagjai, ha nincs köztük olyan aki jo dalokat tud irni. Viszont közepes képességü zenészek is tudnak zseniális zenét alkotni ha van köztük jo szerző.

Vitya 2008.10.11. 00:21:48

Honnan ismered fel, hogy egy dobos kopog az ajtódon?
- Gyorsul :D

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.10.11. 01:00:32

StoneAge és WS kimondta...Portnoy a legtechnikásabb...nem véletlenül kapja meg folyamatosan a legjobb prog rock dobosa címet évről-évre...
Ma írtam egy cikket egy francia fiúról, aki Dream-et játszik, nem is akárhogy...MiNDEN HANGSZEREN...természetesen a dobon is ő.

b-oldal.blog.hu/2008/10/11/dream_theater_egy_kis_francia_falubol

fr 2008.10.11. 01:27:15

Azt kell hogy mondjam, hogy aki fikázza a dobosokat annak lövése sincs a zenéhez. A dob és a basszus az alapja minden számnak, ha az nem jó, a szám se lehet jó. Persze, hogy a gitáros és az énekes viszi a prímet de "a dob meg a basszus zakatol a füleiben" azaz ők az az alap amire építkezni lehet!

Bobby Newmark 2008.10.11. 01:33:32

Dobolás témában én éttől szartam össze magam majdnem:
www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc

paukenba 2008.10.11. 02:03:05

a meshuggah már egy másik szint
zseniális

CsaBika 2008.10.11. 03:57:49

Én életemben nem zenéltem, viszont nekem azt hogy a dobos nem másodhegedűs(értitek...hehe) semmi sem bizonyítja jobban mint Lars Ulrich a Metallica dobosa. A többség azt hiszi, hogy a zenekart James alapította, pedig nem, hanem Lars, és neki van a legtöbb beleszólása a dolgokba. Plussz nézd meg akármelyik koncertfelvételüket, többet dumál a mikrofonba egymaga mint a többiek összesen. Igazi showman. Sztem ez csak az emberen múlik :)

Qti 2008.10.11. 05:27:55

Most lehet hogy kiröhögtök, de ha valaki tud táncolni, az biztos hogy nem hagyhatja ki a dob ütemének figyelését, még ha tudat alatt is.Természetesen a modern táncokra gondolok.
Szerintem nincs diferencia az egyforma tudású zenészek között, hogy ki milyen hangszeren játszik, de számomra a dob, meghatározója a jó zenének.

veitJ 2008.10.11. 07:06:36

Az én fiam ütőshangszereken játszik. Ha dobol, nem tudok róla jó képeket csinálni, mert hátul ül, mert valamelyik cin valszeg belelóg a fejébe. Zeneművészetiben tanulja, és már leszokott róla, hogy otthon velünk próbáltasson ki egy-két ritmust. Jól szórakozott rajtunk, mikor összezavarodott a négy végtagunk. Az öcsém azt mondta erre mindig, majd, ha két agyam lesz.

qwerty 2008.10.11. 07:34:48

Javaslom mindenkinek ha teheti, üljön be egy dobcucc mögé és 5 percig üssön egy sima 2/4-et és utána mondjon véleményt.
Zenehallgatás közben hadonászni és dobolni az két külön dolog.
Ilyen alapon a basszusgitár is elég egyszerű, egy-két plöm-plöm és kész...

pipitanc 2008.10.11. 08:54:08

fura mód én legtöbbször a dobosokra voltam legjobban ráállva egyes zenekarokból:P

Asidotus 2008.10.11. 09:04:35

A dobos a rockzenekar karmestere.

kinot 2008.10.11. 09:06:59

olvasom itt ezeket a dobosos vicceket, és jópofák, meg minden, de azért le vagyok egy kicsit rajta döbbenve.
a dobosokat az átlagember tényleg nem tartja zenésznek???
/egyébként tanultam dobolni régen, kamaszegyüttesekben játszottam is, de meg nem fordult a fejemben, hogy én ne lennék zenész, ha csak nem azért, mert sekélyes volt a tudásom.../

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.10.11. 09:16:05

A dobos egy külön állatfaj... Én csak azért "utálom" őket, mert mindig velük van a legtöbb macera: dobpakolás, cintányér-ufóleszállóállomás összeszerelés, hangosítás...
De a kedvenc dobosom nélkül hiába basszusgitározok, szart se ér az egész.

www.youtube.com/watch?v=d1sZuFEzq3c

yanchi 2008.10.11. 10:31:11

A dob és a basszus ugyanaz (már, ha tudják, mit kell csinálniuk). Ha nem a megszokott dobossal játszom, akivel együtt vesszük a levegőt, idegen az egész zene, olyan, mintha valamelyik testrészem nem működne rendesen (pl. el lenne fagyva az ujjam). Persze, aki csak a szólóénekesig lát el, és azt hiszi, a gitárszóló is azért van, hogy kimehessen a büfébe alatta, az ennél többet nem is fog megérteni az egészből. De nekünk meg meg kell békélnünk azzal, hogy jól érezzük magunkat a többi zenésszel, és a "zsűri" 80%-ának fogalma nincs, minek is vagyunk ott. Legfeljebb ha hallaná egyszer a kedvenceit dob és basszus nélkül, akkor kerekedne el a szeme.

szamarhegy 2008.10.11. 10:34:43

Leginkább jazz koncertekre járok, ezért a dobost kiterjeszteném az ütős fogalmára, nemzetközi szinten Trilok Gurtu a kedvencem, 20 éve éppen az ő ütős koncertjén (PECSA) szerettem bele a jazz műfajba. De itthon is van több világklasszis (szerintem :) jazz dobos, Lakatos Peczek Andrást pl. igencsak kedvelem, nemcsak a ritmust érzi, hanem kézben tartja, irányítja az egész zenekart és fantasztikus látja, érzi a zenét. De nagyon élveztem Adam Nussbaum sallangmentes játékát, aki csodálatosan görgetette a ritmust, nem értek hozzá, de mintha a ritmust nem a tetején, hanem egy hajszállal korábban ütné meg, és egy olyan előre görgő, dinamikus érzés jön ki belőle.

Maestro 2008.10.11. 10:54:14

szerintem a dob pont, hogy az egyik legkomplexebb hangszer. Sehol máshol nem használod egymástól ennyire eltérően mind a 4 végtagodat:) gitárnál is csak effektpedált taposol, zongoránál csak a két kéz teljesen független, és a zengető pedált taposod, de a dobnál 4-et 4felé... és átlagon felüli ritmusérzék és pontosság kell hozzá.

JohnnyB 2008.10.11. 11:18:53

Azért abban megegyezhetünk, hogy közel sem annyira feltűnő, ha egy dobosnak fogalma sincs, hogy hol járunk az adott számban, mintha a gitáros, netán az énekes lő mellé. Üti a 4/4-edet, meg váltásnál díszít egyet, oszt kész. :) Ezért alakultak a viccek ki szvsz. De aláírom, hogy egy profi dobos az jó. :)

mr. 2008.10.11. 11:39:30

uramisten mennyi butaságot hordtok össze

neofrix 2008.10.11. 12:10:41


Többször láttam, hogy azért tekintették a dobost alsóbbrendűnek a többiek, mert történetesen nem értett a dallamhoz, meg a harmóniához.

(Pár napot el lehetne tölteni azon vitatkozva, hogy kell-e neki ez a tudás vagy nem, de most ebbe nem mennék bele. Nyilván a ritmust értenie kell, szerintem a kompozíciót is, különben nem tud mást játszani, csak amit elé raknak.)

A zenekarokban egyébként is gyakran találkoztam a kultúrhierarchia (kultúrsznobizmus?) jeleivel: zeneeleméletből általában a billentyűs tudott legtöbbet, aztán jöttek a fúvósok, a gitárosok, a sor végén pedig a dobos, és ez alapján előbbiek gyakran követeltek előjogokat utóbbiak rovására.

Tipikus szituáció, hogy a dallamhangszerészek elvitatkoztak valami harmónián, ha pedig a dobos beleszólt, akkor jött, hogy te ezt úgyse érted. És ott maradt szegény dobos, kizárva a folyamatból.

=======================

Hogy ne haragítsam magamra a dobosokat, ide másolom, amit Tardos Péter írt hasonló helyzetben, mentegetődzésképpen:

"Az igazi dobosok együtt élnek a muzsikával, árnyalatait is megérzik, követik, és szólóikkal elmondanak valamit a belső világukról. Szerencsémre, valamennyi dobos olvasóm ilyen.... "

Utána persze jól lehúzza azokat a dobosokat, akik nem ilyenek. ;-)

throwthisaway 2008.10.11. 12:44:01

Üdv.

Háát, a belinkelt Meshuggah-nál szerintem pont szekvenszelt dobsáv volt. Nem tudom miért hanyagolják a hús-vér dobost az utóbbi időben, nagyon hiányzik pl. a Catch33-ből a dobos kavarása.

Nálam amúgy a 1/16-os (precíz) lábdobolás (ta-ta/ta-ta-ta/etc :) ) tűnik megléphetetlen akadálynak.

(Kicsit kommerszebb zenei oldalról nekem még Daney Carey és Joey Jordison munkássága tűnik etalonnak...)

Ripper 2008.10.11. 12:52:31

Neil Peart (Rush)

Ian Paice (Deep Purple)

Mark Zonder (Fates Warning)

Számomra ők.

auslander 2008.10.11. 12:53:52

Mikor meg zeneletem, "utaltam", hogy o csak a probakra csak egy dobverovel jar...
Koncerteken "sajnaltam" mert eleg sokat kellett pakolni, mig en csak leraktam a kis erositomet:) Persze azt "utaltam", hogy az o cuccait kellett cipelni, hogy azert meglegyeunk ;)

De a dobost szerettem :)

István 2008.10.11. 13:09:54

Valahogy mégis egy koncert csúcspontja a dobszoló. Egy jó élő zene kiteljesedése. Akkor senkinek nem jut eszébe a dobosokat figymálni :) Csak próbálják valahonnan boka tájékról az állukat összeszedni...
Ne hidd, hogy nem tud számolni egy dobos. Azt a 4-5 percet, amíg tart a szám, végig-végig számolja. A dobos az, aki próbák után ottmarad még a zenekarból, hogy összerakja a zenét "matematikailag". A dobos az, akitől biztosan fogsz autogrammot kapni, akit meghívhatsz egy sörre. Nem a majom sologitáros :) Az egész zenekar gerince a dobos. Nélküle mehetnek a levesbe...

Hagrid · http://hagrid.freeblog.hu 2008.10.11. 13:38:30

A JÓ dobos nélkül halott a zenekar. Ahhoz átélés kell és némi őrület. Minden jó dobos agyament. Hogy mennyi van belőlük? Egyelőre nincs hiány, inkább a jó, kreatív szólógitáros a kevés idehaza...

alfa 2008.10.11. 13:50:45

Egy tény, a dobos és a basszer az, aki koncerten nyugodtan elfelejtheti, hogy mit is kéne csinálnia, a dobos üti a 2/4et a basszer nyomja a negyedeket kb hangnemben, de a közönség 99.8%-nak ez nem fog feltünni, ha a gitáros mellényul vagy az énekes hamis/elfelejt egy sort azt még egy süket is észreveszi.

Ettöl még ugyanaz a dal persze szar lenne dob nélül, basszus nélkül, de ugyanugy szar lenne gitár/ének/billentyü nélkül is, ha az a dal dob/basszus/ének/gitár/billentyü felállásra lett hangszerelve. Bármelyik hangszer fontosságát a többiek elé helyezni eléggé szüklátókörüségre utal.

eljárás tárgya 2008.10.11. 13:55:30

Szerintem meg éppen a bassusgitáros van sokszor "árnyékban" nem is a dobos.

Lake 2008.10.11. 14:11:42

Azért nem mindenki annyira háttérjátékos, gondoljunk csak a Dream Theaterből Mike Portnoyra (esett már szó róla), aki az egész együttest manageli, és mellesleg a világ egyik legnagyobb dobosa. Aki látta már színpadon, az tudja, hogy az Ő dobolása koncert közben is egy külön show... Nem mondhatni, hogy kevésbé lenne rivaldafényben, mint a többi tag.

Flea 2008.10.11. 16:07:25

A Baaszerünk birta azt mondani a Dobosunknak egy próbán mikor valamin összevitakoztak:

Az fogja be, aki bőrt üt fával!

Bjdsaiue 2008.10.11. 16:23:36

Ha már dobos, akkor ez volt már? :DDD

www.youtube.com/watch?v=OPWjNX4PBlI

Jedlik 2008.10.11. 17:00:27

A dob tényleg egy nagyon fontos hangszer, meg a stb., ez mind igaz. De a legtöbb dobos nem ért a zenéhez a ritmuson kívül, ráadásul nem tudom miért, gyakori dolog, hogy a dobosok önfejűek és ez még jobban megnehezíti a közös munkát. Nem véletlenek ezek a viccek.
Tény, hogy a jó dobos együtt él a zenével, meg gerincet ad, de sajnos az ilyen dobos a legritkább. Jó dobost, aki emberileg is rendben van, meg bírja érteni pl., hogy adott pillanatban elég lehet akár csak a lábcint ütni, és nem kell minden dobjának folyamatosan szólni, nagyon nehéz találni.

Ugyanakkor a dob egy nagyon fontos látványelem is a színpadon, mert eleve a hangszer látványos, a játék rajta sok mozgással jár. Számtalan zenekar van, főleg elektronikus alapokkal, akik direkt emiatt a látvány miatt alibi dobost alkalmaznak, aki ugyan tornázik keményen a dobszerkó mögött, de kifele mégis inkább a felvételről szóló dobloopok dominálnak. Csak két híres példa: Prodigy, Apollo440. Hazaiaktól meg a Neo. De még sorolhatnám.

István 2008.10.11. 18:30:03

"hogy adott pillanatban elég lehet akár csak a lábcint ütni, és nem kell minden dobjának folyamatosan szólni, nagyon nehéz találni."
--- hát nekem volt egypár (tényleg csak pár) zenekarom, de ott mindig a sologitárosra kellett rászólni, hogy ne solozza szét a számot.
"De a legtöbb dobos nem ért a zenéhez a ritmuson kívül" --- az énekes meg az éneklésen kívül? Hol kezdődik A zene? Mi az, amit már zenei tudásnak hívsz? Amit ma zenének hívsz, az egyetlen hangszerből alakult ki, és az a dob. Én dobos létemre tudok valamennyire gitározni, csak az összes hangszer közül a dob fogott meg. De a legfontosabb számomra a mai napig, az az egység. Együtt létrehozni valami egészet egy zenekarral. Aki nem tartja hangszernek a dobot, azt nagyon szívesen beültetném egy 4-5 tagú zenekar mögé alapot ütni, aztán megnézném a reakcióit....

level.up! · http://roguelike.blog.hu 2008.10.11. 18:48:31

nono

nincs jobb, mit a rendesen kikevert, analóg+sample gépdobok mellé dobost állítani

az előbbiből jön az erő
a másikból a technika (és a nemlineáris dinamika, ugye..)

no persze, errefelé egyelőre google mapsszel kell keresni a dobost, aki hajlandó robotpajti mellé beállni

rendezvényszervező · http://rendezvenyszervezo.blog.hu/ 2008.10.11. 18:51:54

Jó ez a bejegyzés! :) Valóban, dobosnak lenni nem könnyű feladat. Egyáltalán nem kisebb rendű dolog ezen a hangszeren játszani, mint máson! És amit már valaki írt is, szinte minden zenének ez az alapja. Az élő koncerteken is ezzel kezdenek beállni. Egy igazi élő dobost nem is lehet összehasonlítani a gépi dobbal...ezért nem is szeretem az elektronikus zenéket. Olyan jó mostanában látni a szórakozóhelyeken, hogy van élő hangszer a Dj alatt...

Jedlik 2008.10.11. 19:05:23

rendezvényszervező:
Azért ezzel kezdenek beállni, mert ez a legmacerásabb. Pergő, lábdob, tamok, labcin plusz overheadek mind külön mikrofon, mind mintha külön hangszer lenne. Macera.

István:
A gitárosok a felvételnél szoktak leginkább azon parázni, hogy jaj halk a gitár. :)
Az énekesnek lehetne egy külön bejegyzés amúgy. (Aki szintén inkább pozőr többnyire, mint zenész, és a zene csak arra kell neki, hogy őtet istenítsék.)
Rád persze nem vonatkozik, amit a (nem létező) átlagdobosról írtam, hiszen te fogtál életedben más hangszert is a kezedbe. Az elég sokat számít.
Szerény véleményem az, hogy minden zenésznek nagyon alapfokon kéne legalább egy kicsit zongorázni tanulni, hogy értse mi történik körülötte. Ez különösen igaz a ritmushangszeresekre (és a szólóhangszeresekre is amúgy pl. fúvosok), mert csak így képesek együttműködni a dallamhangszeresekkel.

Milyen az már, amikor a zenészek mondják, hogy na amikor A-bol C-be váltunk, akkor a dobnak fel kell pörögni. Erre a dobos meg néz, hogy wtf?
És akkor zenészek elkezdik a dobosvicceket.
Vagy amikor a dobos próbálja a zenei ötletét felvázolni, de sajnos nincs meg hozzá a nyelvezete, énekelni nem tud, tehát még eldúdolni sem tudja. De azért próbálkozik.
És akkor zenészek folytatják a dobosvicceket. (Szerencsére a dobritmust könnyű szájjal is vázolni.)

Jedlik 2008.10.11. 19:11:40

Ja és még annyit, a zenész/dobos viszonyról, hogy ha zeneszerzésre kerül a sor, az "átlag" dobos max. egy dobprogramot tud megírni, egy zenész meg egy dobprogramot _is_ meg tud írni.

Dobosok! Ismerkedjetek más hangszerrel is! Nektek lesz jobb tőle.

nyubocs 2008.10.11. 19:24:57

Én ugyan nem vagyok se dobos, se zenész.
Nekem a régebbi nagyok jönnek be inkább, ha nem gond teszek ide belőle.

Niel Peart, Ginger Baker, Kieth Moon, Carl Palmer and John Bonham
www.youtube.com/watch?v=HFZjL4H5NeQ

Persze Ian Paice and Chad Smith közös 5 perces muzsikája sem semmi
www.youtube.com/watch?v=6_COMJRaCZw

chabba (törölt) 2008.10.11. 19:27:29

Dobban is lehet valaki kreatív, de ha valaki ugyanazt a 4/4-et üti egy teljes koncert erejéig anélkül, hogy a zenével együttélő ritmusképeket tenne alá... emiatt talán még nehezebb is dobosnak lenni, mert a mai zenék többsége 4/4 és ebben kreatívnak lenni, hát az nem kis feladat.

Talán pont emiatt, a kreativitás többnyire nem a fikcsizésben jelenik meg, hanem abban, hogy a dobos együtt tud élni a zenével, alá tudja magát rendelni úgy, hogy közben jellegzetes alapot ad, és tudja, hol kell neki kitűnnie. Lásd pl. Bruce Spengsteen Streets on Philadelphia dobját, ahol a szinte végig ugyanaz megy, néha beesik egy csörgő a bridge-ben és mégis tökéletes, mert oda az kell, karakteres és mégis visszafogott. Btw. szinte mindenki megismeri már az első ütem után, ha egyszer már hallotta.

Sok dobosnál ez hiányzik. Azt hiszik, hogy elég ütni a 4/4-et, vagy technikás lévén szétütik a számot. Mindkét típussal játszottam már és a második talán egy hajszálnyival jobb. De nem jó.

Másfelől vannak olyanok, mint pl. Borlai Gergő, akik külön kasztot alkotnak és ütőkkel váltják meg a világot:
www.youtube.com/watch?v=L_2lQHAxsig

Meerkat 2008.10.11. 19:48:56

Nem a csak a dobnál kell függetleníteni a 4 végtagot: ott vannak még az orgonisták. Ja, és ne feledkezzünk meg a pedal-steel gitárokról sem: ott a lábfej (pedál) és a térd is külön-külön szerepet játszik a zenélésnél.

StoneAge 2008.10.11. 19:59:37

Pont most akartam Carl Palmer nevét bedobni, de nyubocs megelőzött. Sebaj! A lényeg, hogy vannak még emberek, akik ismerik a nevét.

Breitkopf 2008.10.11. 20:00:05

Tényleg Colaiuta az, aki egyik kezével kínait eszik, olvassa a magazint, ami meg maradt, azzal monnyuk 4/9-et játszik teljes pontossággal :o)))
De nekem egy Steve Gadd-féle életérzés többet ad. ezt Colaiuta ellenében mondom, mert ő sem egy gépi metronóm, mint sok ezredpontos perkás, de ő is tud lélekkel játszani. Én meg hiába rakom bele a lelkemet, pontatlan marad. No.

Breitkopf 2008.10.11. 20:02:24

Borlai vagy inspirálja az embert, vagy végleg elveszi a kezdő kedvét :o) Példakép nem lehet az ilyen tehetség, csak iránymutatás - utolérhetetlen.

Aradebil 2008.10.11. 20:03:38

az lehet h 4 végtagot kell használni,de nem kell mind a négyet tökéletesre,lazára,ultrahipergyorsra fejleszteni,csupán elég függetleníteni

Lega 2008.10.11. 20:05:16

Azért azzal vitatkoznék, hogy nehéz jó dobosképet készíteni. Az egyik ismerősom fotós, olyan koncertképeket csinál, amilyet senkitől sem láttam még. Fő profilja pedig a dobosfotózás. Akit érdekel, hogy ki az, megírom magánban.

István 2008.10.11. 20:10:09

Van egy dobos haverom, aki tudta a visszavágást a "dobos a zenész legjobb barátja" poénra, de elfelejtette :))
Mondtam neki, hogy vagy tegye le a verőket, vagy jusson eszébe, mert ez a poén önigazolása...
Jedlik, tökéletesen egyetértek. Egy alapvető zenei tudás a zene szeretete mellett minden tagra ráfér. Tényleg elég gáz, ha nem tudnak zenei nyelven beszélni egy próbán a tagok.

cseszneki1 2008.10.11. 20:30:20

Meg kéne kérdezni erről a Dream Theater dobosát Mike Portnoyt, mit szól a blogodhoz. Oszt no comment.


De kicsi hazánk dobosát, Borlai Gergőt is megkérdezheted.

cseszneki1 2008.10.11. 20:32:53

Széll Tamást kihagytam. Bocsi Tomi!

Vacz 2008.10.11. 20:37:43

Én nem említeném Mike Portnoyt Borlai mellett. Az utóbbi annyira magas szinten van, hogy méltatlan egy tök alap témákból építkező, megújulásra képtelen csávót tenni mellé. Portnoy jobban járt volna, ha a 90es évek közepén elcsámpázik tanárhoz, uramatyám, hol lenne most a csávó...:D

rendezvényszervező · http://rendezvenyszervezo.blog.hu/ 2008.10.11. 20:41:09

Jedlik:
azért is kezdenek a dobbal....de nem igazán ez az oka! Abban igazad van, hogy mindegyik külön hangszernek minősül és külön csatornát is kap a keverőn a legtöbb esetben, de ez a leghangosabb és legdinamikusabb hangszer, ennek kell elsőként beállnia, mert minden hangszer ezt a hangsávot "követi". Így ehhez állítják be az összes hangszert. Úgy tudom, a jobb keverőkön, a dob mikieit egy csoportba is lehet tenni, így utána azzal már nem kell bajlódni. De láttam már sound check-et más sorrendben is beállni, és nagyon profin szólt...szóval ez inkább a hangmérnökön múlik! :) (javítson ki valaki, ha tévedek)

cseszneki1 2008.10.11. 20:42:22

Vacz, erre mondják, hogy más. Más zene, más technika. A maga nemében mindkettó dobfenomén.

cseszneki1 2008.10.11. 20:43:30

Széll Tominak meg azt mondta Borlai, hogy nem tanítja, mert nincs mire.

István 2008.10.11. 20:43:54

...hát igen mondja valaki a Borlai Gergőre vagy a Solti Jánosra, hogy nem zenész.

Vacz 2008.10.11. 21:28:24

Hát nem tudom. Portnoy legfeljebb számolni tud, de fél év alatt kiismeri az ember...

cseszneki1 2008.10.11. 21:34:25

Igazad van Vacz. A Dream matekzene. De milyen metek!?! A linken, amit írtam a középső videót nézd meg. Mi a véleményed?

Jedlik 2008.10.11. 21:44:59

rendezvényszervező: hát akkor több oka van, hogy miért a dobbal kezdik, de a lényeg, hogy mind technikai és nem zenei. :)
És igen, a jobb keverőkön vannak bus-ok, amikre össze lehet pakolni több hangsávot, és egyszerre változtatni a hangerőt, vagy effektezni, és így az adott hangszercsoport arányait (elvileg) csak egyszer kell koncert elején belőni. (Persze azért nem egészen. :))
Különben meg a dobbal a legnehezebb beállni, mert élőben valóban annak kell a legdinamikusabban szólni, és az adja a gerincet. A gitárt billentyűt éneket már a koncert közben könnyebb korrigálni, mert a hagyományos körülmények között rendes beállásra sosincs idő, és amikor van is, akkor is az első szám a beállós szám. :)

Jedlik 2008.10.11. 21:47:31

Ja és nem elég, hogy négy végtagot függetleníteni kell, de mindezt részegen!

cseszneki1 2008.10.11. 22:16:46

az uccsó komment kva jó

tupu 2008.10.11. 23:04:37

A dob szerintem nem szólóhangszer. kövezzenek meg érte a virgakirályok, de egy dobosnak igenis a dalt támogatva mutatkozik meg az ereje - ld. portnoy, aki kíséretekben játszik (játszott kb. a SFAM-ig) olyan témákat, amikért érdemes visszatekerni egy-egy verzét.

kicsi 2008.10.11. 23:23:50

JOJO MAYER
ASSAF SEEWI
JOHNNY RABB
THOMAS LANG
érdemes megnézni a fent említett
emberkék videóit. néhány közülük
amolyan naettőltényleglefosodabokádat.

Ormótlan · http://bogaras.blog.hu 2008.10.12. 00:19:49

A dobosok a világ legkedvesebb pasijai. Egy csomót ismerek, de bunkó vagy agresszív ember egy sincs köztük. (bunkó gitárosokkal viszont teli lehetne pakolni a Csendes-óceánt...)

A férjem is dobos. :-)

Vacz · http://www.youtube.com/user/Vacz 2008.10.12. 00:33:49

Nesztek gyerekek, ha már dobolásról van szó, itt a youtube profilom:

www.youtube.com/user/Vacz

A Széll videó pedig no comment, ez a gyerek 10 éve kicsit soványabb volt, de nem volt ilyen gyors... Nagyon komolyan tolja, de tegyük hozzá, megvolt a lehetősége a legnagyobbaktól tanulni. Én egy percet sem töltöttem tanárnál, ez látszik is...

Vacz 2008.10.12. 01:00:16

Egyébként nálam ez a videó viszi ami vihető...

www.youtube.com/watch?v=dEHLCqfrx6w

chabba (törölt) 2008.10.12. 03:11:55

Ha már videók:

www.youtube.com/watch?v=b8uIIBx_700

az egész jó, de 1:40-nél a bassdrum duplázó nélküli... nem emberi

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2008.10.12. 19:19:53

Vacz! Mit akarsz?
Ez csak egy kis laza oktató anyag... :)
süti beállítások módosítása