Ki hogy hangol dobot?
Nekem egybőrös dobszerkóm van, Amati. Már ami a tamokat illeti. Én úgy hangolom őket, hogy kábé egyformára felhúzom a babákat, aztán leszedem a tamot, letámasztom valamire az alját, középen rárakom az ujjamat, egy babánál megütöm a szélén a bőrt, és a másikat hozzá hangolom, aztán a harmadikat is, és ezt addig, amíg végül mindegyik egyformán szól. Na, ennél a pontnál rátérdelek, hogy reccsenjen (dupla rétegű bőr), és ha túl alacsony a hangmagassága ezután, akkor még húzok mindegyiken, de utána megint végighajtom az egymáshoz hangolást, és ha teljesen jó, akkor kész. Ha nagyon kijön az oktáv vagy a kétoktáv, akkor vész esetén zsebkendőzöm, de valahogy az utóbbi időben mindig sikerült úgy hangolnom, hogy nem volt rá szükség.
A lábdobomon (ahogy a tamokon is) Remo Powerstroke 4 bőr van, na, azt hasonlóképpen szoktam, viszont az már kényesebb. Behangolom ugyanúgy, mint egy tamot, aztán rámegy a hátsóbőr, nekem powerstroke 3 lyukas, fekete, azt megfeszítem úgy, hogy sima legyen, aztán rálépek, és persze nem szól jól, és akkor ötletszerűen elkezdem hangolgatni (általában eléggé le van eresztve mind a kettő, ráaádsul abban sem vagyok biztos, hogy én a hátsóbőrömet használom rezonátornak, szóval kicsit kaotikus, de lényeg az, hogy addig tekergetem, amíg olyan közepesen csattogós, sok mélyes drum&bass lábdob hangja nem lesz. Abból bármelyik hangmérnök tud bármit csinálni. A pergő pedig olyan nálam, hogy a hártyabőrhöz évek óta nem nyúltam, mert jojaz, az ütőbőrt pedig szégyenszemre meghúzom anyjáig, mert úgy szól jól az a pergő. Ha laza, tiszta amatőr zenekar feelingje van, de ha rendesen meg van húzva, nekem nagyon tetszik, kemény, recsegős, kopogós, ahogy azt kell.
Cineket nem hangolok.
Ti hogy hangolásszátok a dobjaitokat?