HTML

dob

[A címben szereplő, autoerotikus örömszerzésre utaló bármilyen áthallás csak az Olvasó piszkos fantáziájának a műve lehet.]

Friss topikok

  • Uglee: Hát, a blog mint műfaj eléggé elhalt az utóbbi években, mint a levágott végtag. Ha valami olyan va... (2016.09.05. 16:42)
  • Aandriiis: Mike Portnoy !!! :DDD (2012.03.06. 21:25) Zsidó Sárga Oldalak a Wikipedián
  • Aandriiis: Remek poszt!! :D Teljesen ismerős a helyzet. Azt nem értem, hogy az első koncerten majdnem utoljár... (2012.03.06. 21:22) A dobosok sanyarú sorsa, 6. rész, konklúzió
  • Aandriiis: Szintem soha sem használtam metronómot sőt a mi zenénkbe fölösleges is lenne. Úgy vélem egy számba... (2012.03.06. 21:15) Pontosság
  • Aandriiis: Érdekes meglátás és hasznos tanácsok! :) Teljesen megegyezik a személetem a tiéddel, hogy szurkál... (2012.03.06. 21:06) Duplázás

Pontosság

2009.11.26. 15:00 :: Uglee

Nos, én a magam részéről kezdő dobos koromban nagyon pontosnak gondoltam. Sajnos, sok bizonyíték erre nincs, mivel nem készültek felvételek, kivéve egyet, de azon meg csak olyanokat próbáltam csinálni, amit lehetetlennek gondoltam. Mindegy, lényeg a lényeg, egyszercsak bekerültem egy zenekarba, ami nem baj, csak az átalakult, ami szintén nem lett volna baj, viszont amiről akkor még nem tudtam, hogy baj, az egyik szintis arpeggioja után kellett mennem, mert neki az fix volt, és nem tudtam én vezetni. Na, ezt csináltuk egy olyan 3-4 évig, mígnem aztán hirtelen lett egy számunk, ami nem olyan volt, és azon kaptam magam, hogy egy szám végére simán gyorsultam 20-30 BPM-et. Tanakodtam, hogy miért lehet ez, aztán rájöttem, hogy hiszen 2-3 évig egyáltalán nem kellett tartanom a tempót, mert azt mutatták nekem, több-kevesebb pontossággal, és a ritmusérzékem ellustult.

Na, azóta is próbálom visszaszerezni, szerintem többé-kevésbé sikerült, viszont ha élvezem a zenéléstr, akkor hajlamos vagyok megnyomni a tempót, meg ha olyan a rész hangulata, akkor meglassulni. Ennek orvoslására próbáltunk már metronómmal, amit meglepő módon úgy tudok követni, hogy nem is figyelek rá, viszont van 2-3 szám, amelyben egyszerűen rosszul hangzik, ha nem gyorsulok, nem lassulok. Itt jön be az, hogy akkor ami nekem van az pontatlanság vagy húzás. Mindegy, most nem ez a fontos.

A fontos a miként és hogyan. Eleinte úgy próbáltam orvosolni, hogy metronómra doboltam (gyakorlásnak nemigen nezhetjük, csak úgy doboltam magamnak). Ez nem vezetett sok jóra, úgyhogy elkezdtem lyukas metronómot használni. Ha ez csak nekem lenne egyértelmű: az úgy néz ki, hogy 8 tikk, aztán 7 tikk 1 szünet, aztán 6 tikk 21 szünet, mígnem az utolsó 8 tikk lett, ami azért vicces, mert összefolyik az előtte lévő 7 tikkel, így az összesen 15. Olyan játék ez, mint amit kiskoromban játszottunk a haverokkal, lehalkítani a zenét, és pont 1-re visszahangosítani. Ti nem csináltatok ilyet? Hmm? Na?
Na, szóval ezzel meg az volt a baj, hogy valahogy mindig meghiúsult, mondjuk ugrott a CD-játszó (akkor még nem volt MP3-lejátszóm, mondjuk most is csak a telefonom), meg azóta el is vesztek az mp3-ak, újra megcsinálni meg nincs lelki erőm, meg amúgy sem ártana mondjuk laptopról, Reasonnel vagy valami, de az meg nagy.

A kérdésem az: ti hogy fejlesztitek a pontosságot? Metronóm? Rhythm coach? Üvöltözik a gitáros, ha pontatlan vagy? És használ?

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydobraverem.blog.hu/api/trackback/id/tr651554061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vasziljevics 2009.11.26. 17:38:06

amikor nekiláttam a technikának, én is marha pontosnak gondoltam magam - aztán lett zenekarom is, és még mindig annak gondoltam magam, lévén a többiek SOKKAL pontatlanabbak voltak, mint én :)

újabban kezdem felülvizsgálni ezt az álláspontomat, mert a gyorsulás jelenségét én is észrevételeztem már. az ideális megoldásra még nem jöttem rá, bár szerintem sokat számt, ha rádió-/zenehallgatás közben az ember imitál valami vérprimitív ritmust (vö. kettő-négy) a kezével/lábával - ha nem is fejleszt, de legalább mindennapos rutinná teszi a tempóban/ütemben maradást.

parajos tank 2009.11.27. 11:35:11

A metronómra gyakorlás természetesen jó.

Nekem a tanár úr azt mondta, hogy attól függetlenül, hogy van valós metronóm vagy nincs, szoktassam rá magam arra, hogy a fejemben mindig ketyegjen egy elképzelt metronóm (számoljak, "pittyegjek" akár hangosan), amikor játszom.

Persze most minden dobos rávágja, hogy ez természetes, de tegye fel a kezét aki ezt konzekvesen alkalmazza.

Nekem bejött a módszer, bár elég macerás eleinte, hiszen gyakorlatilag ki kell alakítanod mégegy független "végtagot", ami hozza a negyedeket, akármi történjék is.

Persze ez sem fogja egyből megszűntetni teljesen a tempó ingadozást, de egy idő után simán ki lehet dobni a metronómot.

Másrészről tudtommal a világ egyetlen országában sem büntetik kötél általi halállal, ha kicsit elmászik a tempó. Van amikor tényleg megkívánja az adott rész/szám. Van amikor csak az ember/buli/közönség hangulata kívánja meg....meg van amikor a hullarészeg gitáros, aki nem képes tempóban hozni a riffjét :D

Más...szerintem a húzás picit mást jelent, mint a gyorsulás :D

divatmotoros · http://divatmotoros.blog.hu 2009.11.29. 17:52:05

Én ezzel (még) nem küzdök, mert gyakorlatilag csak metronómra gyakorlok, ha meg nem, akkor az "free jazz", azaz ütöm vágom a cuccot, ahogy tetszik... :)

Aradebil 2009.12.04. 21:06:14

Ridömkócs csak idegbajra jó:D

akristof 2010.02.01. 17:58:30

Lehet,hogy én vagyok a hülye,de én igazából ezt egy koncerten leszarom.Ott szerintem azt kell élvezni,hogy végre mindenki téged/titeket hallgat,és meg kell tenni mindent,hogy az az érzés,amit a zenén át te és a banda is érez elkapja a közönséget is.Ha kell lasabban,ha kell gyorsabban.
Mondjuk ez igaz egy metál koncertre:)
Más műfajban sajnos nem tudok nyilatkozni,de gondolom ott is valami hasonló a lényeg:P
Amúgy meg kívülről vágom a dalainkat,és otthon metronómra szoktam gyakorolni,gyorsabban és lassabban is.

Aandriiis 2012.03.06. 21:15:23

Szintem soha sem használtam metronómot sőt a mi zenénkbe fölösleges is lenne. Úgy vélem egy számban szubjektív, hogy ki, hogy gyorsul, lassul. Breakdown-nál rendszeresen belassulunk majd újra zúzunk. Azt mondom a pontosság érzésből jön, azt nem lehet megtanulni vagy megszokni. :)
süti beállítások módosítása