HTML

dob

[A címben szereplő, autoerotikus örömszerzésre utaló bármilyen áthallás csak az Olvasó piszkos fantáziájának a műve lehet.]

Friss topikok

  • Uglee: Hát, a blog mint műfaj eléggé elhalt az utóbbi években, mint a levágott végtag. Ha valami olyan va... (2016.09.05. 16:42)
  • Aandriiis: Mike Portnoy !!! :DDD (2012.03.06. 21:25) Zsidó Sárga Oldalak a Wikipedián
  • Aandriiis: Remek poszt!! :D Teljesen ismerős a helyzet. Azt nem értem, hogy az első koncerten majdnem utoljár... (2012.03.06. 21:22) A dobosok sanyarú sorsa, 6. rész, konklúzió
  • Aandriiis: Szintem soha sem használtam metronómot sőt a mi zenénkbe fölösleges is lenne. Úgy vélem egy számba... (2012.03.06. 21:15) Pontosság
  • Aandriiis: Érdekes meglátás és hasznos tanácsok! :) Teljesen megegyezik a személetem a tiéddel, hogy szurkál... (2012.03.06. 21:06) Duplázás

Dobolni tanulni olyasmi, mint Szilit vezetni

2009.11.11. 10:20 :: blogout

Szar. Legalábbis az első órában. Néha vezetek mozdonyt, általában V43-ast, ennek a beceneve a Szili. Pár ezer kilométeren már biztosan túl vagyok, persze, csakis feketén, ahogy az utcai gyorsulási versenyek esetében szokott történni. Főiskolás koromban megtörtént párszor, hogy én vezettem a mozdonyt Budapestről, az állomáson szépen megcsíptem a D12-es fékezőszelepet, megálltam, és irány a suli. Akkor már volt autóra jogsim, talán már a motor sem bőgött fel olyan rettenetesen, mint a kezdők esetében szokott, amikor óriási gázzal kompenzálják bizonytalanságukat, amit az okoz, hogy szimplán nem tudják, hol kezd fogni a kuplung.

Ezt azért írom, mivel az autóvezetés is egy végtag-függetlenítési gyakorlat. Van három pedál, ez a dob esetében minimum duplázópedált feltételez. Plusz a váltó, a kormány, a bajuszkapcsolók kezelése, hogy a kéz se unatkozzon. Amikor ezek már úgy-ahogy mennek, az ember fölmászik egy mozdonyra, és nagyot lepődik.

Ugyanis semmi nem megy. Az érzés pontosan megfelel az első dobnál töltött óra kilátástalanságának. A gáz- és fékpedálhoz szokott jobb lábra például egy pedál vár, ennek benyomásával viszont nem gyorsítunk vagy fékezünk, hanem azt szabályozzuk, mennyire vegyen részt a mozdony a fékezésben: ha teljesen benyomjuk, semennyire nem fékez (csak a kocsik), ha felengedjük ugyanúgy részt vesz az akcióban, mint a mögötte lévő szerelvény. 

A bal lábnál egy hosszanti, széles pedál található, éberségi pedálnak hívják, trillázó hangra fel kell engedni, majd visszanyomni. A bal kéz gyorsít, a jobb kéz fékez. Tehát pontosan ellentétes az autóban megszokottal, ráadásul egy mozdony "jobbkormányos", ha szabad ezzel a képzavarral élni: a mozdonyvezető a menetirányszerinti jobb oldalon üldögél. A menetrendre is oda kell figyelni, nem is szólva a szar pályák miatti gyakori sebességkorlátozásokról, amit vasutasul lassújelnek hívnak. Nem beszélve az olyan zavaró körülményekről, hogy a fékezés távolról sem akkor ér véget, amikor autós hasonlattal élve felengedjük a fékpedált, hanem amikor a vonaton végigfutó fővezetékben az utolsó levegőmolekulát is pótolta a rendszer. Ez a légfék bája.

Viszont a fentieket is meg lehet szokni, de ez nem megy egyik pillanatról a másikra. Ahogy a dobolás esetében sem, amikor ugyanezt éljük meg, csak sokkal komplexebben. Nálam a mozdonyvezetés, nálatok mi az, amihez a dobolás tanulását hasonlítani tudjátok?

Nem tudom, milyen példákat írtok, de azt hiszem minden esetben egyedül a gyakorlás segít, ráadásul az egyes pedálok használata a mozdony és a dob esetében is csak egy idő után válik agyunk számára elfogadhatóvá. Ebből adódik a kérdés is: ennek érdekében Ti mennyit gyakoroltok naponta, hetente?

5 komment

Címkék: dob dobolás mozdonyvezetés végtag függetlenítés

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydobraverem.blog.hu/api/trackback/id/tr11517413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kaga · http://autostat.hu/markatoertenetek 2009.11.12. 13:16:15

Emlékeztet az Il-18-as fülkéjére. Az is hasonló színvonalú, igazi kommunista selejt.

vasziljevics 2009.11.12. 21:24:55

@Kaga: ez egy több, mint 40 éves konstrukció (ha úgy tetszik dizájn). nézz meg bármilyen hasonló korú mozdonyt belülről, és nem fogsz jelentős különbséget tapasztalni a külsőségekben. különben sem bálteremnek használják, a célnak meg megfelel :) és akkor azt még nem is mondtam, hogy ez mekkora előrelépés lehetett anno a mozdonyvezetőknek a gőzmozdonyok nyitott "konyhájához" képest.

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2009.11.13. 07:55:05

@vasziljevics: egyetértek, az offolással, meg az abban leírtakkal is. :) Hozzá kell tenni, hogy a V43-as egyes, jóval fiatalabb konstrukcióknál megbízhatóbb, hiszen nincs számítógépes vezérlés, ami a modern gépek egy részénél azt eredményezi, hogy bár műszakilag a gépnek kutya baja, de ha a számítógép lefagy, akkor vége a történetnek: a mozdony "fekve" marad.

Dob-blog · http://dobblog.info 2011.02.08. 22:04:22

Nekem a tanulásomnak 3 szakasza volt: elején nehezen ment, utána könnyen, aztán megint nehezen. Másfél évig jártam zeneiskolába, azóta magamat képzem.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.03.27. 04:56:18

@Kaga: A V43 szülei
Arbeitsgemeinschaft für Planung und Durchführung für 50 Hz Bahnelektrifizierung. Tagjai: ACEC, AEG, Alsthom, Brown-Boveri, Jeumont, Oerlikon, Schneider-Westinghouse, Siemens-Schuckert Werke, Krupp, Krauss-Maffei, La Brugeoise et Nivelles, SFAG (Usines Schneider). A mozdonyszekrények a Krupp esseni gyárában készültek, a villamos berendezés vezető fejlesztője az SSW volt. Ja és a Knorr- Bremse. hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_V43
süti beállítások módosítása