HTML

dob

[A címben szereplő, autoerotikus örömszerzésre utaló bármilyen áthallás csak az Olvasó piszkos fantáziájának a műve lehet.]

Friss topikok

  • Uglee: Hát, a blog mint műfaj eléggé elhalt az utóbbi években, mint a levágott végtag. Ha valami olyan va... (2016.09.05. 16:42)
  • Aandriiis: Mike Portnoy !!! :DDD (2012.03.06. 21:25) Zsidó Sárga Oldalak a Wikipedián
  • Aandriiis: Remek poszt!! :D Teljesen ismerős a helyzet. Azt nem értem, hogy az első koncerten majdnem utoljár... (2012.03.06. 21:22) A dobosok sanyarú sorsa, 6. rész, konklúzió
  • Aandriiis: Szintem soha sem használtam metronómot sőt a mi zenénkbe fölösleges is lenne. Úgy vélem egy számba... (2012.03.06. 21:15) Pontosság
  • Aandriiis: Érdekes meglátás és hasznos tanácsok! :) Teljesen megegyezik a személetem a tiéddel, hogy szurkál... (2012.03.06. 21:06) Duplázás

A dobosok sanyarú sorsa, 5. rész

2009.10.29. 15:23 :: Uglee

Ha már próbál a zenekar, akkor az már zenekar. Nekem volt már olyan zenekarom is, amely egyet sem próbált. De most nem is ez a lényeg, hanem a dob és a dobos.

Ha már túléltük azt, hogy a dob hangos, meg hogy cipelni kell, nézzük meg a dobos emberi illetve művészi helyzetét a zenei világban!

A dobos furcsa, és érdemtelen módon semmibe van véve a zenei szcénában. Elég, ha megnézünk pár koncertfelvételt. Ha nem profi amcsi cuccról van szó, akkor 85%-ban az énekest mutatják, 10%-ban a gitárosoakt, 4%-ban a basszert, és max 1%-ban a dobost. (Jó, ezek a számok változnak, ha a gitáros az énekes, vagy valami hasonló.) De én már láttam olyan koncertfelvételt, ahol a dobost egy pillanatra sem mutatták. Próbáltam kitalálni, hogy ki az, de nem sikerült, mert egy árva kocka nem volt belőle. Azért furcsa ez, mert egy csomó emberrel találkoztam, aki azt mondta, hogy "tök jó dobosuk van", meg ilyenek, mégis nagy általánosságban a dobos szépen el van nyomva, ki van semmizve, és csak a világhírű zenekarok dobosaival törődik bárki bármit is. Egy roppant egyszerű példával tudom szemléltetni. Valószínűleg azon emberek 95%-a, akik nem süketek és vakok, tudják, hogy a Tankcsapda énekese "A Lukács". Legalább így. A felük azt is tudja, hogy Laci. A gitárost is tudja az emberek nagy része, hogy ő "A Cseresznye". Na, de a dobost hogy hívják? Ugye? Sehogy, mi?

Az a pár ember, aki tudta a megfejtést, abba a 4%-ba tartozik, aki véletlenül tudta valamiért. Pedig aztán a Tancsapda nem olyan hírtelen (hanem híres, éééérted) zenekar, és nincsenek is benne olyan piszkos sokan, mint pl a Slipknotban.

Bevallom, nem tudom, hogy nemzetközi-e ez a dobos-semmibevétel, de mivel külföldről csak a profibb klippek és koncertfelvételek jutnak be, nem reprezentatív a minta. Lényeg a lényeg, lassanként eljutunk oda, hogy a dobosra úgy tekintenek, mint szükséges kellékre, egy senkire négy végtaggal.

Ja, és a dobos bunkó. ez nem vicc, én is az vagyok, és azon dobosok nagy része, akikkel koncerten találkoztam, szintén bunkó volt. És ezt tudja is mindenki, hogy a dobos az bunkó. Miért van ez? Hát ezt majd a koncertezős részben elmondom, legyen elég annyi, hogy mindenki röhögve mondja, hogy "eeee, az egy bunkó dobos".

Ha túljutottunk az emberi részen, jöjjön a szakmai. Zenekar van, próba van, számírás van. Ha a zenekar eljutott odáig, hogy saját számok kellenek, akkor az már valami. És szépen a gitáros meg a basszgitáros megírják a számot, az énekes meg ktialál rá valami éneket, és megmondják a dobosnak, hogy mit doboljon. A dobosnak esetleg lehet némi beleszólása, hogy mit doboljon, de az általános mégis az, hogy "Ottan kettőnégyet, de nem úgy, hanem fele olyan lassan" vagy valami ilyesmi. A dobos ezért szereti a breakeket, mert ott élheti ki magát leginkább. Ennek az álatlános fő oka az, hogy a dob nem az a kimondott dallamhangszer, és mivel ilyen van az ember előtt, nem feltételezik, hogy a dobosnak is lehetnek fasza riff-ötletei, vagy dallammenetei. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a dobosok nagy része tényleg nem ért ehhez a dologhoz. Ők ütni szeretnek. De ennek az az átka, hogy degradálódik a dobos társadalom. Dobgép. Ennyi. Pedig van egy csomó dobos, aki zenész is egyben, de ők mindig meglepetést is okoznak. Azt hiszem, nem kell példákat hoznom, elég ha mondjuk Phil Collinst megemlítem. Vagy Borlai Gergőt. Mégis mindig nagyon meglepődnek az emberek, ha egy doboszenei kinyilatkoztatást tesz. Egyszerű példa, voltam egy zenekarban, mely létező popszámokat játszott, csak buliból. Az egyik gitárosom egy tök egyszerű számban dúr helyett mollt játszott az első akkordban, ami a konvencionális skálák szerint teljesen rendben is volna, csak nem úgy van eredetileg, meg a szám hangulata is teljesen megváltozott tőle, szóval szóltam neki, hogy ott dúrt kéne játszani. Erre ő rám nézett, és közölte, hogy nem lehet. Mondom, miről beszélsz, hallgasd meg a számot, ott dúr van. Mire ő a szájával közölte velem, idézem: "Honnan tudod, te csak egy dobos vagy!". Mondtam is neki, hogy "igen, meg zeneszerző és hangmérnök is, szóval tedd oda a mutatóujjadat arra a tetves G húrra, vagy keress olyan zenekart, ahol mindegy, mit játszol!"

Ez a feeling kíséri végig a dobost egész amatőr pályáján, és be kell vallanom, voltam 1-2 zenekarban, de egy darab számot sem írtam, egyszerűen azért, mert nem ment. Mert részint olyat kellett volna írni, ami a gitárosoknak tetszik, de a gitárosok a végtelenségig féltékenyek zeneileg, másrészt meg valamiért nem ment, na. Könyékig belenyúltam a számokba, de külön, magamtól ami számokat írtam a zenekaraimnak (van kb 6 darab) vagy túl punkos lett, vagy nem tudták eljátszani, vagy túl durva lett, vagy nem elég durva, de mindig volt valami. Úgy érzem, hogy ennek nem konkrétan és hiánytalanul én vagyok az oka, hanem ez az elnyomás torzította el úgy a zenei lelkemet, hogy nem sikerül. És igazából nem tudom, miért, hiszen képes lennék rá, de egyszerűen nem megy.

Szóval dobosunk engedelmesen dobolja a dolgait a zenekarban, és készül az első koncertre. Nem tudja még, mi vár rá, de a következő írásomban már rájön.

Folyt. köv.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydobraverem.blog.hu/api/trackback/id/tr351484187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KultúrBarbár 2009.11.02. 19:08:14

Már kicsit szégyellem magam, hogy mindig csak kérdezni jövök és nem reagálni. Pincében lakom, 3 emeletes családi házunk van, és le szeretném szigetelni a szobámat lehetőleg minél olcsóbban, hogyha ez megoldható... Még nincs meg a dobcucc, csak készülök...:) A szinten rajtam kivül nem lakik senki, 1el följebb már igen, 3 ajtó van a fenti lakás és köztem... Ebben tudtok tanácsot adni?

Uglee · http://nagydobraverem.blog.hu 2009.11.03. 09:10:38

Két lehetőséged van.
1.) Ha van pénzed, akkor a faltól némi rés, aztán herakusztik (vagy kőzetgyapot, vagy mindkettő), kis rés, valami tartóanyag (pl gipszkarton, vagy még herakusztik), bentre pedig egy réteg akusztik foam, hogy te se süketülj meg. Persze azt csak egészségesen, hogy legyen valami reverb, különben minden érhetetlen lesz benne, még a beszéd is. Kivéve, ha süketszobát akarsz, stúdiónak, mert akkor hadd szóljon.

2.) Ha nincs pénzed, akkor vegyél némabőröket! Azokat idővel felszerelheted triggerrel, meg dobaggyal.

Vagy töltsd fel a falat, a plafont, a földet úgy 30 centi szalmabálával! Az is remek, csak beleköltöznek az egerek.

Amúgy a pince nem biztos, hogy a legjobb megoldás a dob számára, nekem több és messzibb szomszéd hallotta azt, amikor a pincében doboltam, és kevesebb, amikor a földszinten.

horvathlg (törölt) 2009.11.03. 16:12:21

Szia Uglee!

Számomra nagyon lehangoló A dobosok sanyarú sorsa c. sorozatod! Félre ne értsd, nagyon jók az írásaid, csak nekem olyan hihetetlen és lehangoló hogy mennyire lekezelik az emberek felétek a dobosokat! Sajnos én nem játszom zenekarban mostanság, de amikben eddig voltam ott azért megbecsültek és hogyha bármikor is valami negatívat vágtak a fejemhez az jogos volt és igyekeztem javítani.
Mondjuk amikor még zeneiskolába jártam és állandóan a fejemhez vágták hogy túl hangosan dobolok az nekem sem esett jól, mert én nem azért kezdtem dobolni hogy állandóan arra figyeljek hogy milyen hangosan játszom amikor tudom hogy a hangosítás amin a többiek játszottak bírt többet! (mondjuk soha nem is tekintettem a zenekari órákra úgy mintha zenekarral játszanék)
Az olvasottak fényében szeretnék neked sok sikert kívánni és azt hogy találj egy oylan zenekart ahol végre megbecsülnek! (ha még esetleg nem találtál volna)

u.i.: Nem volt valaki Porcupine Tree koncerten? Gavin Harrison valami hihetetlenül jó dobos!

Uglee · http://nagydobraverem.blog.hu 2009.11.03. 17:13:11

Kedves Horvathlg!

Örülök, hogy ilyen szerencsés csillagzat alatt születtél. Köszönöm a minden jókat, igyekszem.
Lesz még optimistáskodás is, csak most ez a sorozat gördülékenyen jön belőlem :)
Ugyanakkor kezdem érteni blogoutot, hogy nem ír, én is erősen vakarom a fejemet, hogy mi lesz, ha ennek a sorozatnak vége :)

horvathlg (törölt) 2009.11.03. 17:49:16

Szia!
Hívj csak Lacinak ha kérhetem (sajnos csak így sikerült regisztrálnom)
Annyiban szerencsétlen a helyzetem, hogy régóta nem találok normális zenekart: amiben ugye tud énekelni az énekes és a gitárosok is ismerik az akkordokat...

Valóban nem lehet egyszerű mindig új témával előállni, minden tiszteletem az eddigiekért is srácok!

KultúrBarbár 2009.11.03. 22:15:31

@Uglee: kösz:) lehet h a hálóbőr lesz a jó megoldás, de ugye jól tudom h az nem egys ilyen gyorsan lekapható dolog, ha pl lenne lehetőség normálisan küldeni?

KultúrBarbár 2009.11.07. 15:02:50

Áá jöjjön a folytatááás, várom baromira!

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.11.09. 12:03:47

nálunk pont nem így megy a számcsinálás. én megírom a dalt, szöveggel együtt, leviszem a terembe a fejemben, aztán éppen a dobossal alakítjuk ki az arculatát a számnak, egyrészt mert a basszusgitárosunk (trió vagyunk) teljesen kontrollálhatatlan, és úgyis azt fog játszani, ami az eszébe jut, másrészt pont azért, mert trió vagyunk (vagyis az éneklés mellé nem nagyon villogok a gitárral), a dob adja meg, hogy hogyan szólal meg az adott dal. azon van a legtöbb agyalnivaló lenn a teremben.

pakolni szar neki, ja.
süti beállítások módosítása